11103:
Erfaring med støj fra styretøjet (05-10-2003 21:56:56)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (
ip-adr: 80.197.81.184)
Min LR (nej, jeg har ikke fået plader på den endnu) har haft en rigtig træls lyd.
Når man drejede rattet/hjulene helt ud i yderstillingen til højre, kom der et kort "piv" lige før man ikke kunne dreje længere. Når man drejede tilbage lød der tilsvarende et lidt længere "piiv". Men der var ikke nogle lyde, når man drejede til venstre.
Jeg har udskudt det i lang tid at finde ud af hvad problemet var, for det kunne jo være noget rigtigt grimt, noget jeg ikke selv kunne lave, eller noget, der var dyrt i reservedele.
Men nu har jeg altså teget mig sammen til at bestille tid til syn (17. okt.), så jeg måtte tage tyren ved hornene. I anden anledning skulle jeg alligevel have forhjulene af, så jeg løftede forenden af bilen op på to donkrafte (med passende understøtning) og pillede hjulene af. Lyden var der stadig. Men det er svært at høre hvor en lyd kommer fra, når man står og drejer på rattet. Så jeg rekvirerede en superassistent (min kone).
Bevæbnet med div. udskrifter fra dette forum om "lyde" fra styrtøjet gik jeg på jagt efter lyden, mens konen lystigt drejede på rattet.
Men gode udskrifter var spildte, for det viste sig hurtigt, at kilden til lyden var undersiden af vakuumtanken, der kom i gnidning med en af styrestængerne.
Jeg gik i gang med at diagnostisere, hvordan det kunne forekomme, for det er vist ikke helt efter foreskrifterne.
Årsagen var simpel - en fælles fjende, som vi alle lider under: galvanisk tærring. Den konsol som vakuumtanken (og sprinkervæskebeholderen) sidder på er af jern, og den er monteret ind i inderskærmen (<- aluminium) med små bolte, spændeskiver og møtrikker. Alt dette havde med tidens tand og tærring fået sig nogle lidt større huller at bevæge sig i end fra fabrikken, således at hele molevitten langsomt er sunket længere og længere ned i motorrummet.
Nu er det hele blevet afmonteret og jeg har lavet nogle nye huller lidt højere oppe, som konsollen er sat fast i. Det så ud som om det især var spændeskriverne, der havde taget for sig af retterne. Så som eksperiment har jeg nu sat nogle skiver af tagpap mellem skærmen og spændeskiverne - så husk at spørge mig om nogle år, om det er et koncept, der holder.
Hjulene er kommet på igen og der kan drejes i alle retninger lige så tosset man gider, uden en eneste mislyd - det skulle da lige være konen, der mener, at jeg ikke skal sidde hele aftenen i min LR og dreje på rattet ;-)
LR SIII hilsener
Frank Lund, Odder.