tilbage

Land Rover Forum  

Index
12396: Kobling fejl (05-01-2004 18:35:01)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.206.223)
Jeg kommer kørende uden problemer og stopper for rødt. Jeg kobler ud og skifter til frigear. Da jeg vil sætte bilen i 1. for at køre videre er koblingen fuldstændig slap da jeg træder på den. Det er ikke muligt at sætte den i gear.
Jeg opdager at reservoiret til koblingens hoved cylinder er helt tom.
Det hjælper ikke at fylde beholderen op. Situationen er den samme: Koblingspedalen er helt slap og gearskifte er ikke muligt!
Der havde ikke været tegn på problemer inden fejlen opstod. Problemet opstod fra det ene øjeblik til det andet.
Der er sikkert nogen i denne gruppe, der har en mening om hvad der er sket, og den mening er jeg interesseret efter at høre.

Bilen er en 110" 2.5 D. Jeg skiftede koblingens hovedcylinder for nogle måneder siden, da den var blevet utæt. Der har ikke været problemer med koblingen siden den reparation.

Bedste hilsner
Knulp

Index
12398: sv: Kobling fejl (05-01-2004 19:03:59) (svar på 12396)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.233)
Hej Knulp

Jeg har oplevet det samme. Skiftede slavecylinderen, og kort efter lækkede hovedcylinderen ind i fodrummet. Da lækagen synes at komme gradvis, kan du måske klare den ved at fylde væskebeholderen op og pumpe med koblingspedalen 40-60 gange, træd koblingspedalen helt i bund, slip igen og vice versa - og i et roligt tempo. På den måde fik jeg pumpet koblingstrykket op på min 90" TDI, indtil der blev tid og lejlighed til at skifte hovedcylinderen.
Et trick jeg har set anvendt midt på savannen i Kenya. Om det virker på alle LR-modeller ved jeg ikke, men på nogle gør det.
Glem ikke ekstra væske til at toppe op med, hvis du skal kunne køre, indtil cylinderen kan skiftes.
Good luck.
Morten
Index
12399: sv: Kobling fejl (05-01-2004 19:17:35) (svar på 12396)
james (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.11.157)
Hej Knulp
Har været ude for næsten samme problem, bare med 100 kmt på motorvejen hvor jeg skulle geare ned ved en afkørsel........er ikke så spændende/gir angstens sved ;-)
Tror at du måske ikke har spændt din koblingcylinder nok da du skiftede den, siden væsken forsvinder så hurtigt.
Jeg troede at problemet var mangel på koblingsvæske, men fandt ud af det hele løb lige igennem da jeg prøvede at pumpe pedalen mens jeg hældte koblingsvæske på.
viste sig at være cylinderen der var løs men først gav efter da den fik det sidste pump og var lige ved at falde af.
LR Hilsen
james
Index
12410: sv: Kobling fejl (05-01-2004 19:54:03) (svar på 12396)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.244.39)
Hej Knulp,

Hvis koblingsreservoiret er tomt, du lige har skiftet hovedcylinder, og din koblingspedal/bundmåtten i bilen ikke sejler i bremsevæske, ja så er det nok slavecylinderen - og fejlen opstår nemlig fra det ene øjeblik til det andet, og lige netop, når der kommer luft i systemet i stedet for bremsevæske.

Du vil muligvis kunne se, at det drypper med væske fra drænhullet i svinghjulshuset...

Der er nok ikke andet at gøre end prøve at give slavecylinderen et rep. sæt - du kan få det for under en 20'er så vidt jeg husker - der er umiddelbart ingen grund til at skifte hele cylinderen, men selvfølgelig kan den være så slidt at rep. ikke er muligt.

I værste fald kan der være gnavet hul i selve koblingsarmen midt på hvor den drejer om en kugle monteret på koblingshuset - det er ikke helt ualmindeligt på LT77-gearkassen, som du nok kører med, og så kan den skyde stemplet helt ud og dermed væsken helt ud af slaven, men jeg tror mere på at slaven bare er slidt.

God fornøjelse med reparationen!

Ib - 3662 - Odder