tilbage

Land Rover Forum  

Index
1340: børn i bilen (26-03-2001 22:59:43)
Torben Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Jeg er nybagt medlem af LARO-klubben og arbejder nu ihærdigt på at overtale konen til at investere i en Landrover. Et af hendes kritiske spørgsmål går på om det nu er muligt at spænde den snarligt kommende baby ordentligt fast i sådan en bil. Overvejelserne går på en Landrover på gule plader og da vi ikke regner med at skulle have to biler ville det være rart at vide om det er muligt at fastspænde et barnesæde på den midterste plads mellem de to forsæder. Eller findes der andre gode løsninger... ud over selvfølgelig at købe en bus. På forhånd tak for hjælpen.
Index
1341: sv: børn i bilen (26-03-2001 23:15:18) (svar på 1340)
Thomas T (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Det er ikke noget problem at have en barnestol i midten. Min dreng på 3, elsker at køre LARO.
Index
13033: sv: sv: børn i bilen (07-02-2004 09:47:52) (svar på 1341)
Niels Thygesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.108.20)
Kære Thomas;

Jeg skal selv til at sætte en babystol i min Range Rover 3,9. Jeg kan ikke se hvad du kører, men hvis du mener, at jeg kan overføre (erfaringer fra) din anretning til min RR, må jeg i så fald komme ud og se på, hvordan du har fastspændt stolen?

P.s. Jeg bor på sjælland

Kh. Niels
Index
1343: sv: børn i bilen (26-03-2001 23:47:02) (svar på 1340)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Torben!

Jeg har selv to tøser, der har overlevet at sidde i barnestol på midtersædet i en Land Rover 90/110. Vi har aldrig haft problemer med det - og ganske som Thomas oplever det med sin purk - børnene elsker det - de kan nemlig se ud og hen over de andre biler!

Mvh
Ib
Index
1344: sv: sv: børn i bilen (27-03-2001 09:36:35) (svar på 1343)
Frank Rattleff #3207, reg. øsj (medlem) (ip-adr: )
Hej Torben
- hvis du har brug for endnu et argument for overbevisningens skyld, kan jeg kun sige, at min datter nyder at ha' far på den ene side og mor på den anden, når vi kører i Land Roveren modsat "normalt", når hun sidder på bagsædet bag far eller mor!

LR-hilsen Frank
Index
13034: sv: sv: børn i bilen (07-02-2004 09:56:45) (svar på 1343)
Niels Thygesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.108.20)
Køre Ib;

Jeg skriver til forskellige I klubben for at høre til deres erfaringer med barnestol i midten af bilen. Og jeg vil også gerne spørge dig, om jeg må se på arrangementet, hvis du altså bor her på Sjælland? Jeg kører selv en RR 3,9 og har anskaffet et stel til stolen fra Per Glad, der skal placeres mellem de to forsæder. Nu mangler jeg bare at bolte det fast, anskaffe ´puder´, stol og arrangere det hele med bilens hoftesele i midten.

Kh. Niels
Index
1345: sv: børn i bilen (27-03-2001 10:34:50) (svar på 1340)
Bo Helleskov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej Torben,

Min søn på tre elsker at sidde i laro'en, men han sidder bare i sin stol på passagersædet og ikke på midtersæddet; da han godt kan lide at bruge sine ben og derved kommer til at sparke til gearstangen.
Min kone har efterhånden vænnet sig til midtersædet. Til vinter skal vi dog en tur til Norge, så der bytter vi nok lidt undervejs.

Slå lidt på sikkerheden i en stor tung bil, istedetfor de små familiebiler.
Jeg er blevet ramt i passagersiden af en bil med ca. 50 km/t og laro'en bevæget sig nærmest kun lidt dovent til den ene side, dog buggede der en panhardstang - men ikke noget som gjore at jeg ikke kunne køre derfra. Desuden kan du jo udstyre laro'en med en styrtbøjle som må betegnes som en fornuftig ting.

Endvidere er der ikke noget bedre end disse sure mandag morgener hvor alting bare en gået skævt, og man så møder en anden laro på vejen og vedkommende så vinker....damn man! så er man ovenpå igen.

Hilsen,
Bo

ps. husk: man griner, man elsker, man hader, man bekymre sig om sin laro.
Index
1346: sv: børn i bilen (27-03-2001 10:42:04) (svar på 1340)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hej,

Vi har fem barn (0-8 år)i vår 109 Stw, varav två i bakåtvända. Det är dock svårt/omöjligt att växla med en bakåtvänd stol på mittensätet fram i en serie 3 men där sitter gärna barnen när de blir lite större. Alla barnen älskar dessutom bilen, till och med när vi åker långt. Jag har svårt att tänka mig en säkrare bil: den går långsamt, man sitter högt och ser bra och det märks antagligen inte om någon kör in i bilen (bergväggar bör man dock undvika!).
Index
23861: sv: børn i bilen (03-05-2005 18:26:26) (svar på 1340)
Thomas Fabricius (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.248.210)
Hej Torben.

Jeg har læst dit indlæg her på siden - desværre har jeg ikke noget svar på dit spørgsmål, tvæt i mod - jeg står i næsten samme situation, bort set fra at jeg har købt bilen. Så jeg ville egentlig bare tillade mig at ulejlige dig lidt med at høre, om du havde fundet ud af noget?

Med venlig hilsen

Thomas Fabricius

Index
23863: sv: sv: børn i bilen (03-05-2005 19:40:52) (svar på 23861)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.107.105.72)
En Rømer King autostol i midten til børn imellem ½ og 3 år - den kan sættes fast med en hoftesele. i højre side en selepude til trepunktsselen. Det giver god plads til 2 børn i en gulpladebil. Så må moderen ta bussen eller riskogeren.
Index
30220: sv: sv: sv: børn i bilen (21-12-2005 14:57:01) (svar på 23863)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.49.198.101)
BabySam forhandler en autostol i en udemærket kvalitet der hedder Graco. Sammen med Gracostolen får man en plastikbase, som stolen kan sættes ned i. Denne base kan som en af de få på markedet fastgøres udelukkende med hofteselen fra det midereste sæde, fuld forsvarligt og godkendt af relevante myndigheder. Basen sidder altså fast i bilen, men det smarte er så, at man kan tage selve stolen over i en anden bil, og fastgøre denne på traditionelt vis med 3 punktsselen. På denne måde kan vi herhjemme nøjes med denne ene stol til begge vore biler, smart synes jeg.
Vi venter selv barn til marts/april og det er sådan en stol vi skal have. Lige nu er jeg ved, at overtale BabySam i Roskilde til at leje den til mig, som de gør med så mange andre stole (bare ikke denne). Denne stol skal jo kun bruges i få måneder, og herefter skal der monteres en større autostol på midtersædet. Jeg ved, at Kenneth fra Østsjælland har gjort sig nogle gode erfaringer med dette og dem vil jeg lure af når tiden kommer.
I korte træk forstod jeg det han har gjort som følgende:

1. skære ryglænet af midtersædet og bevar selve sædet til bagdelen fast monteret i bilen. På den måde kan barnesædet komme ekstra langt bagud.
2. Det fastgøres med hofteselen og boltes så fast i ryglænet, solidt og forsvarligt.
3. Førersædet og passagersædet forhøjes lidt med nogle bøsninger, og derved kan "voksen" sæderne komme et par cm. længere bagud, også rart for benpladser, men fidusen var vist at barnet ikke sidder omme "bagved" og flagre, men man sidder mere ved siden af hinanden. Således skal man heller ikke vende sig 180 grader for at tørre næse, samle sut op m.v.
4. Gearstangen kan bukkes eller forkortes således at når ungerne vokser kan de ikke, med benene, nå at sparke gearstangen ud af gear.

Det var vist sådan har forklarede mig det, genfortalt uden ansvar, da jeg kan have misforstået/glemt et eller andet.

Håber i kan bruge det.

Jeg har aftalt med BabySam at jeg skal ringe tilbage til januar - efter travl juletid, og tale med ham igen, så ville han se på det. Er der andre der har brug for en lign. ordning kunne vi måske lettere få igennem at leje disse sæder til vores biler ? Hvis i er interesseret tager jeg gerne kontakt til ham på vores alle sammens vegne, såfremt det ikke er i strid med nogle interne DLRK regler ?
Svar på denne kanal, så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

mvh. Christian