tilbage

Land Rover Forum  

Index
13606: "ratkontakt" på lightweighter ? (09-03-2004 20:00:16)
Allan Hansen #5999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.117.65)
På vej hjem i går over Geels Bakke springer der pludseligt gnister fra ratstammen og bilen bliver fyldt med hvid røg. Ind til siden og få slukket for motoren og få luftet bilen ud. Får dækslet af og ledningen til sikringen til katastrofeblinket virker lettere brændt af. Får hevet i den så den ikke berører noget og alt virker igen. Får i dag pakket ledningen ind i isolerende tape. på vej hjem igen pludselig gnister og røg fra ratstammen der dog hurtigt holder op. Blinklyset er nu holdt op med at virke mens katastrofeblinket stadig virker. Positionslyser virker. Fjernlyset virker på konstant men på "blink" er det som om det er nærlyset der lyser. Nærlyset virker slet ikke på dens særskilte kontakt. Alle sikringer på ratstammen virker. Kan det være ratkontakten med fjernlys, afviser og horn eller har jeg overset noget ? Hvad hedder sådan en kontakt. Må nok låne konens toyota i morgen. Det bliver nok underligt med en bil med varme i !
Mvh
Allan Hansen
PS. Nu er det ellers lige ved at være forår- har kørt flere gange hjem uden vanter på !
Index
13617: sv: "ratkontakt" på lightweighter ? (09-03-2004 21:29:40) (svar på 13606)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.37)
Se at få skilt skidtet ad og fundet fejlen. Af med plasticen omkring rattet og af med afviser armen. Så er det lidt nemmere at komme til ledningerne. Check også forbindelserne på starterkontakten. Der er rigtig mange Lightweight´s der har mistet livet pga kortslutning.
Gå alle ledninger grundigt igennem og forny hvor nødvendigt.
Index
15022: sv: "ratkontakt" på lightweighter ? (24-05-2004 11:56:58) (svar på 13606)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Hejsa.

Jeg har selv lige rodet med selvsamme 'blinkarm' eller hvad det nu hedder på en lightweight, da militæret havde snuppet den til min...

Alle de funktioner du taler om ikke virker går igennem den, så problemet ligger næsten med garanti her.

Nærlys og permanent langtlys får strøm fra samme (blå og tykke) ledning, da nærlyset slukkes ved permanent langtlys. Tilgengæld slukkes det IKKE ved kortvarigt blink med langtlys, og der er derfor en separat ledning til at give strøm til dette. Blinklyset får strøm fra en tredje og tyndere ledning (fra katastrofeblinkkontakten, som får den fra blinkrelæet), som så fordeles på enten højre eller venstre side i armen. Hornet har også sin egen strømforsyning.

Jeg ville se alle forbindelser efter, evt. måle med et multimeter - er din bil forresten 12V eller 24V?

(Alt er med forbehold - man kan jo aldrig være sikker på at vores biler er identiske)