14862:
sv: Erfaringer søges... 14 dages ferie i min LR (16-05-2004 19:58:45) (svar på
14850)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (
ip-adr: 80.164.102.76)
Hej Martin
Desværre er der ikke længere nogen færgeforbindelse direkte fra DK til Newcastle, så havde det været lidt nemmere, Men med udgangspunkt i Harwich ville jeg i dit sted tage via Cambridge og Nottingham til York - som Torben J. allerede har anført, så må I ikke snyde Jer selv for York, og for nogle år siden var Grape Wine et formidabelt spisested, lille, men med udsøgt betjening og excellent køkken - og fortsæt nordover via den gamle tekstilby Newcastle til Edinburgh, Perth, Dundee og Aberdeen, før i drejer til venstre mod nordvest ad sporet til Elgin, Inverness og derfra mod sydvest.
Enten ad A82 til Fort William og Ben Nevis - Storbritanniens højeste bjerg - via færgestedet ved Ballechulish med en afstikker til det fantastiske Glen Coe, hvor de skotske klaner i sin tid sloges, før kursen sættes mod badebyen Oban på kysten ved Det Irske Hav og videre ad A85/A819 til Inverary langs Argyll og Loch Lomond, som den skotske naqtionaldigter Robert Burns udødeliggjorde med sin poesi og videre til Dumbarton, gennem eller omkring Glasgow til Carllisle og retur til Harwich.
Eller fra Inverness ad A9 til Glenmore Forrest Park og videre mod Dalwhinnie, Pass of Drumochter, Blair Atholl via Perth til Stirling - hvor der ligger en yderst spektakulær klippefæstning - og videre til Carlisle.
Uanset om du kører den ene eller anden vej fra Inverness til Carlisle, så glem ikke en afstikker til øst og Kejser Hadrians romerske mur mellem Brampton og Hexham og tag så hjemvejen via det smukke Lake District i Cumberland, før i sætter den i 5'eren og drøner tilbage til Harwich.
Jeg ved iikke hvordan du har det med den der gyldne væske, de laver så meget af oppe i Highland, men der er masser af muligheder, hvis man har en svaghed for ”uisge beatha“, som på moderne sprog hedder whisky, hvilket betyder livets vand.
Så god tur!
Med hilsen fra Morten, som har mange gode oplevelser fra ture på de nævnte ruter.