tilbage

Land Rover Forum  

Index
14928: Parkeringsbremse - rengøring og justering (19-05-2004 22:54:14)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.4.205)
Hej LRF

I forbindelse med udskiftning af bagkardan på min LR 90" fra 1987, har jeg besluttet også lige at fikse tromlen til parkeringsbremsen.
Spørgsmål 1: Hvordan rengør man tromle, bakker, fjedre m.v. ? - skal tromlen tages af og lægges i petroleum, blæses ren eller hva´?
Spørgsmål 2: Er WD-40 bandlyst i bremsetromlen og hvad skal man smøre med inden montering påny ?
Spørgsmål 3: Hvordan justerer man frigang på bremsen og hvor stor skal den være ??
Spørgsmål 4: Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ved montering af den nye kardanaksel ?

Her kan I nogenlunde se hvad Kristi Himmelfart skal gå med for den gode Hr. Aagesen :-)
Index
14936: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 15:35:48) (svar på 14928)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.107)
Hej Lars.

Det var godt at du begynder at få lidt begreb om bremsetromler, hø.

Du vasker bare tromlen af med noget petroleum eller terpentin, og tørrer godt efter med en klud.

Belægningen kan du hvis den er meget olieret, tørre af med noget rensebenzin. (Men hvis der er meget fyldt med olie, er det måske olitætningsringen ind mod gearkassen, som er slidt.

Ja, WD40 og andre olieting er bandlyst i bremsesystemet. Du kan på bevægelige led og lign. bruge lid fedt, men bremsetromle og belægninger skal være knastørre.

På en serieIII, sidder der en skrue som indvendigt er konisk, således at belægningerne kommer længere ud mod tromlen. (Jeg tror at det er nogenlunde det samme på din). Justér til den bremser ved et par "hakker" på håndbremsen, og kan løbe frit rundt.

Mht. kardan; så skal den bare smøres med fedtpistol, og hvis du har haft den pillet fra hinanden, så skal den "lines" ind, således at nogle mærker sidder lige ud for hinanden på akslen.

SÅ, summasummarum; af med Armani jakkesættet og ned hvor du hører til som LR-ejer; altså på ryggen i skidtet.

Rigtig god Kristi Himmelfartsferie, Hr. Aagesen.

Verner / 451.
Index
14937: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 15:42:24) (svar på 14928)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.128.213)
Hej Lars,

Du kan gøre flere ting, men jeg ville gøre følgende:

1. Tromle, bakker og fjedre og øvrige løsdele rengøres i rensebenzin og til sidst i aftørres med fortynder på bremsefladerne på tromle/bakker. Glem alt om trykluft - støvet er usundt...

2. WD40 er godt til mange ting, men bestemt ikke til bremser. Brug lidt kobberfedt på bakkernes forbindelsespunkter, men ikke på bremsefladerne, for guds skyld. Brug lidt konsistensfedt til de forskellige samlinger i håndbremsesystemet - der er mange små bevægelige dele, men det er ikke så svært...

3. Når alt er samlet og klar, og håndbremsearmen er sluppet, så justerer du med justerskruen der sidder midt på ankerpladen i siden modsat forbindelsen til håndbremsekablet, til bakkerne er helt spændt ud mod tromlen - så løsner du den 2 klik tilbage - dernæst aktiverer du håndbremsen nogle gange til bakkerne har sat sig. Så justerer du håndbremsekablets justerskrue så der er 2 klik frigang i håndbremsens håndtag - på 3.-4. klik skal bremsen virke. Kør en tur (med kardan...) og afprøv og efterjuster om nødvendigt. Går den for stramt vil du opleve at tromlen "napper" når du bremser ned lige før bilen stopper - så må den løsnes. Hvis du mangler tegning/workshopmanual, så mail...

4. Ved montering af den nye kardan, kan du bruge lidt kobberfedt på flangerne, og helst nye møtrikker på de 2 x 4 bolte. Husk at give kardanen/leddene en gang tryksmørefedt.

God fornøjelse!

/Ib
Index
14941: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 19:15:38) (svar på 14928)
Hej igen

Så gik Kristi Himmelfart - nogenlunde som forventet...

Det fine slips blev udskiftet med en keddeldragt og WD-40 dåsen blev ikke taget i brug.

Jeg har forsøgt at justere bremsen men er vist ikke helt færdig - for det lykkedes mig nemlig ikke at udskifte de 2 x 4 bolte i forbindelse med kardanakslen. Altså er den ikke kommet på endnu, idet de gamle bolte er umulige at arbejde videre med. Hvordan er det lige at man får de bolte ud - de kan ikke trækkes ud på bagsiden ! Skal man have den der plade/skive af som de sidder på ? - og gør man det ved at skrue den "kæmpe" møtrik i midtes af denne plade/skive ud ?

Nu er det jo snart weekend - og så må jeg nok en tur i keddeldragt igen !!

Lars#6677
Index
14942: sv: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 19:48:17) (svar på 14941)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.128.213)
Hej igen Lars,

Jeg har mailet et par tegninger over transmissionbremsen til dig.

Flangerne skal af, så du kan få nye bolte i, men det er ret ligetil - af med den store møtrik osv. - pas på - olien løber ud, så du skal være hurtig...

Gods fornøjelse!

/Ib
Index
14949: sv: sv: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 22:10:47) (svar på 14942)
Hej

Jeg siger mange tak og er nu klar til at "tage kampen op" igen med min 90" lørdag formiddag.

Lars#6677

P.S. Jeg bliver jo bare sååå klog !!

Index
14955: sv: sv: sv: sv: Parkeringsbremse - rengøring og justering (20-05-2004 23:18:32) (svar på 14949)
steffen Gyhrs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.181.193.119)
Ang rensning av bremsebakker. Generelt kan man sige at hvis der er fedt eller olie på bremsebelägninger, er det udskiftning som gælder. Ved kardanbremsen kan man dog rense, der findes specielle midler, men acetone eller fortynder går også.
Montering av kardanaxler er en videnskab hvis man vil undgå vibrationer, og det vil man, kan jeg sige af erfaring !!
Det sikreste er at mærke akslen inden man afmonterer den.
Så får man den rigtigt på plads igen . Det er absolut IKKE ligegyldigt hvordan man monterer den.
Der findes et fint fint 4WD magasin hedder "Four Wheel Drive" her i Sverige hvor jeg bor nu, i de siste 2 numre findes 2 meget oplysende artikler om renovering og montering af kardanaxler.