tilbage

Land Rover Forum  

Index
15371: Freelander 4 hjuls træk der undrer mig! (07-06-2004 13:37:57)
Allan Buus #6548, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.46.83)
Kære Medlemmer

Jeg var i weekenden i sommerhus i blokhus sammen med nogle venner hvoraf én af dem kører Suzuki Grand Vitara dielsel fra 99.

Vi skulle selvfølgelig prøve kræfter med klitterne ved stranden og legen gik ud på at forcere sanddynger og se hvem der kunne køre hvor.

Det endte desværre med, at min freelander td4 fra oktober 2003 satte sig godt og grundigt på maven efter den gik i stå på en lille skråning med dyb sand. Suzukien havde også holdt stille samme sted, men kunne i 4L komme fri.

Det skal dog siges til mit forsvar, at jeg kørte på 195'er dæk og han på 235'er.

Da min bil satte sig fast bemærkede jeg, at venstre forhjul gravede sig ned sammen med højre baghjul. Altså på kryds. Højre forhjul og venstre baghjul så ud til slet ikke at trække.

Det skuffede mig lidt, da jeg troede, at begge baghjul ville trække i tilfælde af slip på forhjulene på grund af viskose koblingen. Men som sagt var det kun på kryds de virkede.

Kan nogen fortælle mig hvordan 4 hjulstrækket egentlig virker på freelanderen eller om der er tale om en fejl.

Til orientering kan jeg fortælle at de to hjul der ikke trak ikke var gravet ned i sandet og stadig havde grund at trække på.

Det hele endte desværre med at Suzukien måtte trække mig fri. Jeg beklager at have representeret klubben så dårligt :-) og lover at gøre det bedre en anden gang. Vi har selvfølgelig også aftalt, at jeg skal have revence efter et hjulskift.

Mvh

Allan Buus
Randers
Index
15374: sv: Freelander 4 hjuls træk der undrer mig! (07-06-2004 16:28:33) (svar på 15371)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. njy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.169.96)
Hej Allan
Jeg håber ikke at i har prøvet kræfter i nogle klitter hvor man ikke må køre!!
Der er nemlig mange der tror at fordi en har hørt der så må alle andre også!
Vi har det problem at når nogle har set en bil på afveje så bliver der desværre skåret over en kam, og der kommer flere og flere restrektioner.
Nå det var selvfølge i det område hvor man må køre.
Mister du trækket på et forhjul og baghjul vil du hænge i sandet, det gælder alle Landrover medmindre de har traction control vom vil bruge bremse til at få blokeret det/de hjul der køre frit rundt uden at have fat i noget. Er der monter ekstra spær så kan man også få træk på de andre hjul selv om man svæver med forhjul og baghjul.
Så din bil er ok, ja det med dækstørrelsen kan selvfølgelig godt betyde noget når man hænger på maven.
Index
15392: sv: Freelander 4 hjuls træk der undrer mig! (08-06-2004 00:16:09) (svar på 15371)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.27)
Du kan muligvis selv hjælpe dig ud af en sådan situation ved at "pumpe" bremsen blødt mens du forsigtigt forsøger at køre igennem forhindringen. Det har jeg i hvert fald haft god held med i min tidligere firhjulstrækker (af orientalsk oprindelse.. )

Når et forhjul og et baghjul spinner sender differentialerne nemlig al kraft til de hjul som lettest drejer rundt. Derfor kan du - med lidt held og øvelse - "narre" differentialerne til en ens distribuering af kraften ved en sådan impulsvis bremsen.

Jeg har fået fortalt at nogle af de nyere LandRover kører med et computerstyret system, som netop benytter bilens bremser aktivt på denne måde for at sikre en ens kraftoverførsel til hjulene - i den computerstyrede udgave er det vel dog kun de spinnende hjul som nedbremses?

Når du skal starte i meget blødt sand, så start meget forsigtigt med at bakke ca. en meter. Derefter har nogenlunde jævn overflade at starte en fremadgående bevægelse på. Når du stopper så kobl ud og lad bilen løbe farten af sig - så udgår du at der ved bremsning bygges en lille vold af sand op foran hjulene.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad