tilbage

Land Rover Forum  

Index
17192: Freelander/Discovery - hvad skal man vælge (16-08-2004 14:02:09)
Georg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.61.133.117)
Hej!
Efter at min sidste englænder blev solgt (Jag.MKII 3,8),har jeg kørt flere Landcruisere og Patrol GR. - På det sidste dog standardbiler som Lupo og C3.

Det trækker dog igen i retning af 4WD, men så skal det være den "ægte" vare. Jeg håber derfor at kunne få nogle gode råd med på vejen.

Freelander frister, især hvis man kan finde én fra før 07/98 med lav afgift ( evt. importere fra Tyskland). Er der specielle problemer at være opmærksom på? - Har hørt om gearkasseproblemer?

Eller er Discovery kvalitetsmæssigt et bedre køretøj?

På forhånd tak! Og komplimenter til den flotte hjemmeside!

Georg, Haderslev

Index
17194: sv: Freelander/Discovery - hvad skal man vælge (16-08-2004 14:11:42) (svar på 17192)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.228)
Hej Georg
Det bliver nok svært at finde en Freelander fra før 6. mdr. 1998 hvor der er lav vægtafgift eftersom jeg mener, at de først kom til landet i 1999. (Det er mulivis mig der husker forkert).
Hvad skal du anvende køretøjet til, skal det være benzin eller diesel?
Der er mange ting, der spiller ind. Hvor stor lasteevne har du behov for osv. ?
Skriv lidt mere om dine behov og ønsker, måske vi her i forumet kan hjælpe.
Hilsen
Steen 411
Index
17196: sv: Freelander/Discovery - hvad skal man vælge (16-08-2004 15:27:09) (svar på 17192)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.5.184)
Hej Georg,

Hvis du har haft nogle af de store Landcruisere(HJ61 HDJ80,VX100), ville jeg tro en Freelander eller en Discovery var et skridt i den forkerte retning .

mvh Jesper REG.NSJ
Index
17199: sv: sv: Freelander/Discovery - hvad skal man vælge (16-08-2004 15:40:15) (svar på 17196)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.59)
Hvorfor dog det?
Han har jo forladt de biler til fordel for noget andet og søger nu noget alternativt!
Selvom de to er ret så forskellige, harh hverken Freelander eller Discovery hahr noget at skamme sig over, Og er bankkontoen stor nok, ville jeg i Georgs sted se på en Disco TD5, og er behovet mindre, ville jeg se efter en Freelander TD4 - sådan som brændstofpriserne eskalerer i vore dage og næppe er færdige dermed foreløbig.
Terrænmæssigt er Disco'en måske nok Freelien overlegen, men sidstnævnte magter sandt for dyden det mest forbløffende off-road og stundom endda mere end de ”ægte“ 4WD'ere fra Solihull.
Jeg erindrer stadig en lang smattet græsbakke ved Tirsbæk, hvor en Freelander ubesværet trak til tops, mens vi andre i biler som Defender, Disco og Rangie skøjtede rundt for foden af bakken mere eller mindre gasblå i trynerne af ærgrelse/misundelse over at blive ladt bagud af sådan en ”opkomling“.
Så Georg, kik du bare efter en Freelander, hvis den er stor - og stærk - nok til at dække dit behov for plads, træk, økonomi og komfort.

Mvh'er fra Morten
Index
17200: sv: Freelander/Discovery - hvad skal man vælge (16-08-2004 19:25:15) (svar på 17192)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.216)
Mojn Georg !
En Discovery er større og stærkere end en Freelander, som er det seneste skud på Land-Rover-stammen. For ca. 200t DKK kan du få een med auto, AC, diesel - et herligt køretøj fra år 2000. Freelanderen er mere lapset og fræk, men står også distancen. De dyre SUV som Mercedes, BMW eller VW slår den nemt i terrænet og driftsøkonomien er sikkert bedre end de dyre tunge drenges fra automobilens store fædreland. Der er skrevet meget om Freelanderens pålidelighed, men det er altid fejlene, vi hører om mens kvaliteten anses som en selvfølge, der ikke bør omtales (hvilket reelt betragtet er korrekt). Jeg kender Freelander-ejere fra begge lejre: den ene bander bilen langt væk; den anden har aldrig haft en mere problemfri bil....
Hvis du skal køre mange kilometer årligt, vil en Freelander være den økonomisk bedre løsning, men skal du trække mange tunge læs, er der mere kraftoverskud i en Discovery. Komforten er nok nogenlunde den samme og dieselmaskiner plager tegnebogen mindst, når der skal fyldes på tanken.