tilbage

Land Rover Forum  

Index
17950: Hvor er Piet van Deurs når man skal bruge ham?!? (14-09-2004 20:39:38)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
"Hvad er det?" er spørgsmålet han nemlig så passende kunne have stillet. De stumper, der ses på billedet, så dagens lys i forbindelse med olieskift på hovedgearkassen på min 1977 88´er. Jeg har købt den til renovering, så jeg har kun lige trillet lidt rundt med den, og bemærkede i den forbindelse en mislyd i bakgearet. Jeg havde håbet at jeg ikke (også!!) behøvede at åbne hovedgearkassen, men øhhh....nu har jeg da vist ikke noget valg.

Men for at vende tilbage til Piet van Deurs: Hvad er/var det mon? (og jo, jeg véd godt at danefæ skal afleveres til nationalmuseet...)

RH Niels
Index
17951: sv: Hvor er Piet van Deurs når man skal bruge ham?!? (14-09-2004 20:57:25) (svar på 17950)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.21)
Uden at holde stumperne i hånden, bliver jeg dig et konkret svar skyldig, men jeg gætter på, at gearkassen har været repareret alternativt. Stumperne ser noget hjemmelavet ud især den store 'plade' i højre billedside. Kan også være, at nogen har tabt noget ned i gearkassen i forbindelse med montering af overdrive eller bare fordi han var nygærrig på, hvordan sådan en kasse ser ud indvendig !
Index
17957: sv: Hvor er Piet van Deurs når man skal bruge ham?!? (14-09-2004 22:48:33) (svar på 17950)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.108)
Hej Niels Kristian!
Det er lidt svært at se størrelsen på de objekter, du har gravet ud af gearkassen, men skal man sammenligne med piberenseren, og tage højde for at "clampsen" øverst i billedet ikke hører med til opgaven, så vil jeg gætte på, at det er en af de "fjedre", der sidder i tredie/fjerdegears synchromessen, der er faldet ned og har været en tur gennem flere gearhjul.
Hvis din gearkasse ellers virker uden mærkelige lyde, eller rystelser, så vil du sagten kunne køre indtil det passer dig at gøre noget ved det.
Der kendes eksempler på meget fingersnilde og tålmodige personer, der har skiftet disse fjedre (der sidder tre) gennem det øverste låg, der sidder over skiftegaflerne.
Skal du gøre noget ved et støjende bakgear skal du alligevel skille gearkassen ad, men da en af stumperne godt kan ligne en stump af en tand fra et bakgearshjul, kunne det være forklaringen på at bakgearet støjer.
Fjedren er måske faldet ud og har sat sig i klemme ved bakgearshjulet.
Det skal i denne forbindelse også bemærkes, at en Land Rover sagtens kan køre i årevis selv om en eller to tænder mangler på bakgearet. Først når det er tre tænder, kan den ikke nå indgreb længere, og man kan kun køre fremad.
Det kræver selvfølgelig en del planlægning at undgå at bakke, så løsningen er selvfølgelig ikke permanent.
Som du nok kan regne ud af mit svar, er der ikke rigtig nogle lette løsninger, men måske nogle der kan vente, til du har kørt lidt i bilen, og har fået glæde af den, inden du begynder på den store renovering.
Så har du da noget at drømme om, når det bliver surt at skrue.
God fornøjelse.
Hartley
Index
17986: sv: sv: Hvor er Piet van Deurs når man skal bruge ham?!? (16-09-2004 17:08:20) (svar på 17957)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.240.226)
Hej begge, og tak for svarene. Til dig Hartley, kan jeg sige at jeg ikke har kørt i bilen for alvor endnu, og heller ikke kommer til det før den er helt færdig, da den allerede nu er blotlagt til "ramme med påmonteret aksler, motor og gearkasse"....men jeg har absolut haft stor glæde af den alligevel - at se hvordan sådan én er skruet sammen, og at det faktisk passer hvad der står i reperationshåndbogen, det er faktisk ret sjovt for en hobbymekaniker som mig....

Så jeg åbner bare gearkassen med det samme - jeg vender tilbage på denne tråd med føljetonen "Hvad Gearkassen Gemte" når jeg véd hvad stumpen var.

vh Niels
Index
36550: sv: sv: sv: Hvor er Piet van Deurs når man skal bruge ham?!? (14-07-2006 11:31:11) (svar på 17986)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.115.18)
Hej igen

Nåja, det blev så ikke ligefrem med det samme - faktisk har jeg først fået hovedgearkassen åbnet nu. Men som lovet lige en tilbagemelding i vidensakkumuleringens hellige navn :-)

Men I havde ret - det var én af fjederclipsene fra 3/4 gear, der var knækket og har beskadiget bakgearstandhjulet. Og oven i købet havde Hartley helt ret - der var kun een helt kværnet tand og to beskadigede nabotænder, så den kunne stadig gå i bakgear.

Tak for hjælpen.

Vh Niels 6803/reg øsj
Nu snart med lydløst bakgear