20907:
Lovlig privat buskørsel, sådan (23-01-2005 16:19:12)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 217.157.116.248)
Hej igen
Jeg har nu undersøgt sagen lidt hos told og skat, samt hos FS som har tilsynsmyndigheden med erhversbuskørsel (kørsel med andre end nærmeste familie, hvad det så end er)
Hvis man gør som følger var alle egnige om at det var lovligt, om end søgt.
1. man opretter en forening, formålet må ikke være befordring. Men alt andet er i orden, natur frimærker mm.
2. Bussen ind/omreg. med foreningen og familien der ejer bussen som bruger. ( der kan godt være fler bruger på et køretøj, selv om FS menner at der er at stramme den, kan de ikke forhindre det, da det er motorkontoret der står for den del af sagen. De har ingen problemer med flere bruger på samme køretøj.
3. Nu må familien køre i bilen, og det må vennerne også hvis de er medlem af foreningen. det eneste der kræves er at man en gang om året holder en generalforsamling og at man har en medlemsliste over hvem der er medlemer. såfremt foreningen ikke modtager tilskud eller trækker noget fra i fra i skat eller på anden måde er skattepligtig skal der ikke føres regnskab. ( Man kunne nok udvikle denne løsning til også at få et økonomisk aspekt)men jeg vil bare have lov af køre i min bil med hvem jeg har vil.
4. Nu må alle der er medlem af foreningen og ejeren og dennes familie benytte bussen til alt hvad der har med foreningen eller familiens kørsel at gøre. Så kræver det jo kun lidt kreativ tænkning, hvis politiet en dag skulle spørge hvem det er man køre rundt med.
ps. det er vigtig at ejeren også står som bruger, da ejeren ellers ikke må benytte køretøjet ( underligt ikke)
Pps. Jeg har ikke undersøgt forsikringssiden, hvis bussen har en forening som bruger så det bør i gøre i hvert enkelt tilfælde.
God fornøjelse
per rudbeck