tilbage

Land Rover Forum  

Index
21731: At skifte gear som i en spand vand ! (26-02-2005 21:38:57)
Allan Hansen #5999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.239.22)
På vej hjem, kommer til et kryds og skal dreje, bremser kobler ud og vil geare ned og godtnok skal man altid være forberedt på at alt kan ske i en LR, men pludselig at føle at gearstangen er stukket ned i en spand vand føles godt nok lidt underligt. Jeg tror at hvis jeg havde sluppet gearstangen så var den landet på gulvet ved mine fødder. Men en søgning rundt i det hvad er føles som et 3 dimentionalt rum afslører at der kan findes et 3 og 4 gear. 1 og 2 gearet fandt jeg aldrig. At starte i 4 gear op ad bakke, i godtnok en nyrenoveret 2.5 l diesel ( 90'er ) er overkill men med start i 3' gear og med tilrettelagt rullestart ved alle kryds lykkes det at komme hjem. Hvad nu ! selvfølgelig er der frostvejr og at ligge ude på parkeringspladsen er noget l... . Har i en god ide angående problemet inden jeg giver min hårdtprøvede mekaniker et nervøst sammenbrud over yderligere en detalje ( hornet virker ikke, sprinkleren er ustabil, koblingsvæsken siver ned af pedlen og lignende petitesser ) som man kan leve med i årevis.

Allan Hansen
Index
21732: sv: At skifte gear som i en spand vand ! (26-02-2005 21:50:54) (svar på 21731)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Altså, skulle ske igen for dig, så starter du bare i 3. lav og skifter så op i 3. høj og videre i 4. Fra lav til høj skiftes langsomt ! Det kan foretages uden børstning !
Fejlen ligger i skiftetårnet: enten en knækket fjeder eller stift. Nem rep. og gearboksen skal ikke ud ! har desværre ikke lige min værkstedshåndbog ved hånden, så jeg kan beskrive de enkelte trin, men søg lige lidt her på forum, hvor samme problem har været belyst for et par uger siden.