tilbage

Land Rover Forum  

Index
22200: 4x4 (11-03-2005 17:40:05)
Thomas Foldeberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.109.201)
Hej allesammen -
Som ny, men glad LR ejer har det nok dummeste spørgsmål:
Nå nu jeg vil slå firhjulstrækket til for første gang (med mig som ejer) er der så noget speielt jeg jeg gøre inden/noget jeg skal tjecke???? Og er det iøvrigt bare at trykke den gule "knap" ned???
Det var det - så har I lidt at grine af i weekenden ;o)
Bedste Hilsner
Thomas
Index
22201: sv: 4x4 (11-03-2005 18:23:22) (svar på 22200)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.2.31)
Hej Thomas.
Der er ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar!
Vi har jo allesammen stået i din situation engang, og vi har fumlet og vi kvajet os så det kostede, og det er vi nogen der stadig gør.
Viden deling er jo et af formålene med dette forum, der er rigtig mange der gerne vil dele deres erfaringer med os andre, så spørg bare løs.(husk at skrive hvilken bil du har, så er det lettere at svare precist.)
Du kan evt. først prøve søgefunktionen øverst.

Vedr. den gule knap skal bilen ALTID holde HELT stille!
Det gælder OGSÅ den røde.
Hvis du har friløbsnav på forhjulene skal de drejes over på 4x4.
Ellers se at få checket olie allesteder og smurt fedt niplerne.

Hvis/når du er/bliver medlem af klubben får du mulighed for at tage såkaldt "grønt bevis" med en instruktør fra klubben, det er et kursus der er gratis, og en forudsætning for at man for lov til at køre i terræn ved klubbens arrangementer.
Kurset gennemgår alt omkring firehjulstræk, sikkerhed og terrænkørsel.
Tilykke med din "nye" bil.

Venlig hilsen
Kenneth

Index
22222: sv: sv: 4x4 (12-03-2005 12:35:21) (svar på 22201)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.111)
Hej Kenneth.
I min org. slll instruktionsbog, vedr. den gule gearstang, står der på side 11 :

" -BRUG AF GEARSTANG TIL FIRHJULSDREV-

Når det høje område er i brug, trykkes stangen ned, så firhjulsdrevet kobles til.

I højt område kan firhjulsdrevet kobles til til enhver tid, uanset kørselshastigheden.

For at undgå for stærkt dækslid anbefales det imidlertid stærkt, at man ikke overstiger 50 km/t., når der bruges firhjulsdrev i højt område, og at man vender tilbage til tohjulsdrev, når kørselsforholdene tillader det.

Når man igen skal vælge tohjulsdrev, standses vognen, og reduktionsgearstangen føres til stillingen for lavt område og derefter tilbage til stillingen for højt område. Dermed kobles forhjulsdrevet automatisk fra, og gearstangen med den gule knob vender tilbage til udkoblet stilling."

Med 88"er Hilsen

Peter
Index
22228: sv: sv: sv: 4x4 (12-03-2005 17:12:18) (svar på 22222)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.77.64)
Hej Peter, du har fuldstændig ret, men hvis friløbsnavne er slået fra, dvs. kadan og foraksel ikke kører med rundt og så man sætter i firehjulstræk mens man kører, er konsekvenserne ret uoverskuelige, det var det jeg ville undgå med Thomas, som jeg formoder er helt grøn i en LR.

Når han så har taget bevis og får lidt erfaring med sin bil kan han begynde at bruge alle tricksne som feks. at skifte fra lav til høj i fart osv.

Det er jo ikke altid man husker det hele (friløbsnav) når man sidder fuldstændig overbegejstret i sin første LR, jeg husker det som var det i går, dengang i 1979 da jeg fik min første -63 Serie II 109" diesel pick up.

Jeg ved jo ikke om han overhovedet har friløbsnav på, så jeg ville jo bare være på den sikre side.

Med 109er stw genhilsen
Kenneth

Index
22246: sv: 4x4 (13-03-2005 11:51:05) (svar på 22228)
Thomas Foldberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.109.201)
Hej Kenneth og Peter,
Tak for jeres svar!
Jeg kan meddele at jeg har friløbsnav på.
Er lidt forvirret, men det hjælper sikkert med det grønne - glæder mig - og er medlem af klubben, så det må jo være til at finde ud.
Iøvrigt kan jeg kun tilføje at min 88"er den fedeste bil ;o)
Bedste Hilsner,
Thomas
Index
22287: sv: sv: 4x4 (13-03-2005 23:50:56) (svar på 22246)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.142.101)
En lille 'tips', Så snart man ikke har fri-løbs nav låst, dvs. i 4x4 stilling,så sæt et bred & farvet bånd, gerne reflekterende, rund om stangen til den 'gule knap'. Den jeg bruger, var oprindelig beregnet til at afmærke den spidse snude på en F-104 Starfighter! så den passer nogenlunde på en Ex-Mil fra 75! På den måde ved man, at sider båndet der, så må den gule knap ikke betjenes.Specielt efter påske, når man har kørt det sidste halvt år med låst for-aksel, og i 4x4 en hel del af tiden så kan en 'reminder' være en gode idé.
Hilsen fra Norge! David.