tilbage

Land Rover Forum  

Index
22248: Renovering, hvad koster det i grovetræk (13-03-2005 12:20:19)
Jesper Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.160.210)
Hejsa ja nu er det så min tur tl at spørge herinde.

Jeg går med tanker omkring at købe en serie III 109" og lave en total renovering. Men så melder spørgsmålet sig hvordan skal det gribes an, skal man købe en gammel "spand" der knapt hænger sammen og starte der eller en der er i god stand?
Skal man satse på en bil og nye dele eller 2 biler og kanibalisere den ene ?
Er der nogle specielle modeller (benzin eller disel) man skalsatse på at få fingerne i?

Hvad vil et realistisk buget være for at kunne stå med en Serie III 109" i totalt renoveret stand? Har set en del sider omkring det at renovere Landrovere men ikke nogle priser/bugetter for det.

Tid er der nok af er ikke noget der har en endelig deadline men skal gerne holdes inden for et fornuftigt bugget da det jo er og bliver en ældre bil man får til sidst.

Med mange hilsern Jesper Jepsen
Index
22260: sv: Renovering, hvad koster det i grovetræk (13-03-2005 18:04:38) (svar på 22248)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.73)
Hej jesper, Køb en der er i orden i ramme og torpedo det er det sikkerste ellers går du død i sagen,priser fra 10 til 20 tusind for en 109 der er i orden.
Index
22265: sv: Renovering, hvad koster det i grovetræk (13-03-2005 19:05:09) (svar på 22248)
Claus Pihl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.33.166)
Hej

Jeg kan forså på dig at du ikke bare vil have en 109er men en totalrenoveret en af slagsen og det kan jeg godt forstå. Jeg har netop været samme process igennem med en 88" serie 2a. Det du skal gøre op med dig selv er, hvor meget tid du vil ofre på projektet og hvad det må koste.
Først skal du finde ud af om der er tale om en renovering eller det skal være en restaurering. Når du vil restaurere så går man ikke på komprommis med noget og derfor skal du ikke gi for meget for din 109" da en masse dele alligevel skal udskiftes med nye. I mit seneste projekt anvendte jeg to biler, hvilket jeg har haft stor glæde af. Den ene bil kostede 500 kr og den anden lidt over 10.000 med km. under 20.000.
Find et eksemplar der har god motor og gerarkss samt aksler og andet mekanik. Pas godt på med chassis for det er altid 3 gange værre med rust end det ser ud når det sidder på bilen.
den må gerne have buler på karossen, sålænge mekanikken er iorden for det er her pengene løber stærkest. Et nyt-brugt lad koster ca. 1000-1500 kr uden buler, nye døre koster under 1000 pr stk og nye forskærme er ikke svære at finde brugt i god stand til en serie 3.

Mit seneste projekt kostede i runde tal 30.000 i reservedele inkl. et nyt lad, nye døre, dørtoppe,
forskærme-serie 2, ledningsnet, anhængertræk, softtop, dæk, 1/2 chassis, autolakering hos proffesionel maler, køler, div, slanger og ledninger, renovering af torpedo inkl metalisering, ny bagklap, galvanisering af alle lister og kølerkonsol med gitter samt udskiftning af bremser, skruer, bolte, møtrikker, og jeg kan blive ved.

Jeg har lavet en hjemmeside om emnet:www.serie2a.dk

Ring evt. 30250324.

Hilsen Claus Pihl #6639 østjylland
Index
22266: sv: sv: Renovering, hvad koster det i grovetræk (13-03-2005 19:17:37) (svar på 22265)
Jesper Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.160.210)
restaurering er nok nærmer eordet så, ønsket er at den ska stå "som ny" (hvordan en bil idan alder kan det)
Hvad angår tid er det et rent hobby projekt og om der går ½-1 eller 1½ år med det er ikke afgørende mere at resultatet er lige det der ønskes.
Prismæssigt havde jeg selv sat en grænse der heder 50-55.000kr totalt når den står færdig.
Grunden til en så gennemgribende handling med min første LR'er er den at jeg ønsker at kende enhver skrue og bolt/møtrik i bilen vide hvor alt er og hvordan det virker og derud over have en bil som jeg ved kan køre stabilet og godt i mange år frem over.

Jesper