tilbage

Land Rover Forum  

Index
22483: montering af nye stempler? (17-03-2005 14:38:58)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.121.47)
Hej..
Min gamle 88`er 2,flad diesel fra 1983 er blevet temlig død i kompressionen! Jeg overvejer at give hende nogle nye stempler og bundlejer,- men er der nogen der ved om der kan opstå problemer hvis man ikke får drejet cylinderne af? Altså om man kan risikere at den kommer til at komprimere for meget bagefter? (kan være et problem på 4x4 riskoger motore!)
Hilsen Rasmus...
Index
22485: sv: montering af nye stempler? (17-03-2005 17:09:23) (svar på 22483)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.111)
Hej Rasmus.
Hvis Dine cylindre ikke er ridsede og konusitet og ovalitet er indenfor tolerancerne, kan Du egentlig godt skifte stempler og ringe uden at bore. Du skal dog have slidkanten øverst i cyl. væk, den er lavet af den øverste stempelring. Du skal hone dine cylindre lidt for at de nye ringe kan slides sammen med cylindrene, det kan gøres med sådan en overdimensioneret honer som til bremsecylindre, den kan også tage slidkanten hvis den ikke er for stor, hvis den er stor må Du bruge en speciel rival til formålet og derefter hone, husk at "smøre" med petroleum eller diesel. Hvis slidkanten ikke fjernes vil de nye stempelringe støde på og det er selvsagt ikke godt. Inden Du samler skal der spules med et par liter petroleum eller diesel i en malersprøjte eller rensepistol for at få alt slibesnavs væk.
Du kan sagtens skifte både hovedlejer og plejllejer mens motoren er i, det er så nemt at man kan ligeså godt gøre det når nu bunden er af. Husk at måle om krumtappen er indenfor tolerancerne. Du kan kun måle plejllejesølerne, men hvis de er ok., så gå ud fra at hovedlejesølerne også er det.
Du kan nok læse af ovenstående at det er en lidt "amerikansk" hovedreparation. Jeg har gjort det flere gange og med godt resultat, een gang under åben himmel -5gr.c. og ægte snestorm, det er 30 år siden og jeg glemmer det aldrig.

Med 88"er hilsen

Peter
Index
22490: sv: sv: montering af nye stempler? (17-03-2005 18:58:34) (svar på 22485)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.116.137)
Hej Peter...
Mange tak for din hurtige besvarelse! Jamen så er det jo bare at gå igang med projektet!!!!