22921:
sv: Olie og interval (30-03-2005 14:42:32) (svar på
22915)
Thomas Schaumburg-Müller #6762 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.167.31.186)
Hej Kenn,
Tillykke med Laro'en - du bliver med sikkerhed glad for den ;-)
Har selv en TD fra '97 (motorbetegnelsen er vist 19j) og her er lidt af mine erfaringer:
Motorolie- og filterskift: hver 5000/6000 km. Brug en 15/40, hvilket mærke er lidt af et holdningsspørgsmål. Jeg har ok erfaringer med Harald Nyborgs tilbud, mens andre sværger til Duckhams. Der toppes op jævnligt (hver 1000 km, da vores maskiner ikke altid er helt tætte)
Gearkasse skal have ATF olie, jeg skifter en gang om året, men kontrollerer stand ved hvert olieskift
Transferbox skal have 80/90 olie, og det samme skal for- og bagdiff. Samme udskiftningsprincip, som på gearkassen
Husk endelig som Henrik skriver at give kardaner og styretøj fedt (gerne hvert ½ år) Specielt kardanerne har godt af fedt. Presse og fedtpatron kan igen købes billigt i HN (PS. dette er ingen reklame...!)
Oliefilter kan beskilles originalt hos Williams, eller findes i Silvan til en 10,-
Vores 19j motor har en tendens til at få slidte stempelringe, hvilket bevirker at opløbsrøret fra toppen ryger lidt. Er det meget slemt kan du prøve "No-smoke" fra Bardahl - det tager lidt af "nu er jeg minelægger og skal bruge røgslør på Øresund"
Bardahl og 80/90 kan købes hos f.eks. DOS autodele.
Rigtig god fornøjelse
mvh/Thomas