tilbage

Land Rover Forum  

Index
23505: Hjælp til motor (19-04-2005 19:31:50)
Steen Pranskau-Westermann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.20.85)
Min 2,5td fra 87 er begyndt at ånde så tungt fra slange der går fra topstykke til luftfilter så der drypper olie fra luftfilteret alle steder jeg parkere, hvad gør jeg?
Steen Pranskau-Westermann
6633
Index
23511: sv: Hjælp til motor (19-04-2005 20:45:06) (svar på 23505)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.0.206)
Vi skal lige vide lidt mere for at kunne give bud, sådan lige på stående fod, kunne det være motoren, der er ved at være renoveringsmoden.
Hvor langt har din motor kørt ?
Hvilken olie køre du på ?
Hvor ofte er den blevet skiftet og hvornår er den sidst blevet skiftet ?
Har den svært ved at starte når den er kold ?

LR Hilsen
Fasmer
Index
23518: sv: sv: Hjælp til motor (19-04-2005 22:22:53) (svar på 23511)
Steen Pranskau-Westermann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.20.85)
Motoren har gået 315000 km, men skulle være renoveret for ca. 20000 km siden af Kim Villadsen som jeg købte bilen af for godt et år siden. Da jeg købte den dryppede den ganske lidt fra koblingshuset, dette er blevet lidt værre.
Jeg køre på statoils 15-40 dieselmotorolie, som er skiftet sidst for 2000 km siden, jeg skifter for hvert 5000 km.
Motoren har altid skullet have to forsøg, men det er det samme om der er koldt eller varmt. jeg håber at i har et godt bud på en dianose samt et bud på hvad det koster at reperere den. det kunne måske svare sig at lægge en anden maskine i af en eller anden art, har i et godt forslag.
Index
23520: sv: Hjælp til motor (20-04-2005 01:20:18) (svar på 23505)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.120)
Hej Steen.
Det er meget normalt at en 2,5 turbo disel ånder tungt fra udluftningen fra krumtapshuset. Turboen giver et større tryk og olien har svært ved at løbe tilbage gennem hullerne fra ventilhuset og ned til krumtapshuset.
Land Rover forsøgte at lave en løsning med en stor slange, der går fra udluftningen og tilbage til krumtappen bag på motoren. Udluftningsfilteret fik så en indbygget Oliefanger der skulle fange olien og sende den tilbage gennem den tykke slange.
Desværre fungerer dette system ikke altid lige godt, og en del af olien/oliedampene finder vej ned til luftfilteret. Luftfilteret er på disse modeller et papirfilter, og når det har suget olie nok vil det begynde at lække. Hvis motoren er meget slidt bliver trykket og olieudslippet så stort, at motoren kan køre på den olie den suger ind gennem filteret. Trykket kan også blive så stort at udluftningsfilteret oven på ventilhuset bliver blæst af, hver gang man kører med fuld gas.
En løsnig kan være at lede udluftningen ned i en dunk i stedet for, så kan du holde øje med hvor meget olie der i virkeligheden,kommer ud denne vej, og dit luftfilter bliver ikke stoppet med olie så motoren ikke kan få luft.
Venlig hilsen
Hartley