tilbage

Land Rover Forum  

Index
23594: Større dæk og bedre affjedring. (24-04-2005 09:59:07)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Min Lanroveritis er stærkt tiltagende, og jeg går dagligt i tanker om hvem hvad og hvordan der igen skal komme til at stå en LR SWB og dryppe på min gårdsplads, når nu Hyundai'en skal skiftes ud (inden næste syn).

Jeg har efterhånden fundet ud af at det skal være en 90", da min olieeksem forbyder mig at pille selv (piv).

Maskinrummet skal udfyldes af en diesel motor (helst med turbo).

Jeg er af den mening at en Land Rover er smuk (ja de rigtige med fast ramme altså ;oP ), men samtidigt mener jeg er pæne modifikationer, er noget af den bedste reklame vi kan gøre udaf til.
Og der skal ikke så meget til, før de ligner enhver drengedrøms byggesten.

Jeg vil gerne høre lidt om hvad i andre har gjort, og hvilke muligheder der er inden for lovens rammer.

Her på Bornholm, er den længste strækning man kan køre, uden at tage en omvej, omkring 40km så om det koster en kilometer/liter eller to afskrækker mig ikke.

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle større bredere grove dæk på. Hvad må man gøre såfremt man ikke vil have brok fra synsinspektøren? Hvor store dæk kan en 90" komme igennem en dansk synshal med (og hvor får man skærmforøgere)?

Jeg vil gerne have den hævet lidt (med bedre akselvandring), (så meget man kan, uden at have problemer med synsfri sammenkobling - kan den sænkes?). Skorpion racing er en mulighed, hvad ellers OME?

Så vil jeg gerne have et styrtbur, der passer rundt om en truck cab. Hvor fås de?

Min gamle LR havde spil i snuden, men er det ikke bedre med en bag i?
Hvad er der af muligheder for montering af spil bagpå en 90"?

Jeg håber i kan komme med lidt tips, så jeg er forberedt til når tiden igen er til 4x4 og mudderbad ;o)

Index
23640: sv: Større dæk og bedre affjedring. (25-04-2005 20:17:19) (svar på 23594)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Er der slet ingen der kender til anden dæk montering eller affjedring?
Index
23647: sv: sv: Større dæk og bedre affjedring. (25-04-2005 22:15:04) (svar på 23640)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.118)
Dav Peter

Før du begynder at montere overdimensionerede tromler på en 90'er, er det måske værd at overveje, om du vil skifte defekte komponenter i tid og utide og er parat til at kompensere for den øgede belastning på bilens drivline med kraftige investeringer i forstærkede stikkkaksler, kardaner etc.
Dertil kommer formindsket kørselskomfort og forøget brændstofforbrug ved at køre med store, sværkalibrede hjul.
Jeg har selv en 90'er og kører til hverdag med Alll Terrain-dæk i størrelse 235/85 R16 og sætter de grovere Mud Terrain i samme størrelse på, når der skal leges i plutten.
Men for nu at svare på dit spørgsmål, så er der vist ikke noget til hinder for, at sætte både 33 og 34 tommer store ruller på 90'eren. Det vil bidrage til en forøget frihøjde - og til et forhøhjet tyngdepunkt og dermed reduceret balance (krængningsstabilitet).
Jeg har sat 2" Scorpion fjedre og støddæmpere på min 90'er og skiftet alle bøsninger i hjulophæng etc. til de orange ”polybush-bøsninger“ fra Scorpion plus styretøjsdæmper og 30° kardaner med forstærkede knokkelled. Det fungerer vældig fint. Bilen kører bedre end nogensinde.
Scorpion har også et fjedersæt til at øge frihøjden med 3", men det afstod jeg fra. Så hellere lidt større hjul for også at forøge akslernes frihøjde, som jo ikke ændres fordi resten af bilen hæves med et par tommer.

Med hilsen fra
Morten
Index
23648: sv: Større dæk og bedre affjedring. (25-04-2005 22:38:27) (svar på 23594)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.220.216)
Hej Peter

Vi havde med held monteret 255/85 R16 på vores LR Defender 110" '97. På modularfælge som gav øget indpresning og dermed "skrævede" LR'eren mere, med bedre stabilitet til følge og større styreudslag. Vi havde ingen problemer. Og frihøjde under akslen blev hævet 1-2". Havde ikke hævet vognen.

På det seneste eksemplar af en LR, en RR fra 1987, havde jeg hævet 2" for og bag og monteret 33/10,5 R15 på brazilfælge. Det funkede rigtig godt.

Håber du kan bruge ovenstående.

De bedste LR hilsener
Stephen reg. øsj.