23632:
Ødelagt gevind ! (25-04-2005 17:53:29)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 195.215.85.154)
Hvad gør man når gevindet er ødelagt ?
Jeg skulle efterspænde hjullejerne på bagakslen på min 90" diesel årgang 1985 og dermed fjerne center navet for at komme ind til lejerne, det er normalt en rimelig simpel og hurtig opgave (har gjort det flere gange på min tidligere 88") men denne gang var det ikke så simpelt.
Efter at have fjernet gummimanchetten samt fjeder manglede jeg bare at løsne de 5 stk. 10 mm bolte de første 4 var der ingen problemer med, men den sidste sad urokkelig fast efter flere gode forsøg med bl.a opvarming osv. knækkede bolten.
jeg måtte bore resten af den ud for at kunne få centerhubben af, det er sådan set også udemærket for jeg havde regnet med at jeg kunne lave et nyt gevind ved at bore med et 9 mm bor og herefter bruge en 10 mm snittap, men desværre løsnede den gamle bolt sig og ødelagde gevindet.
Hvad gør en klog ? jeg kunne selvfølgelig bore hullet op og dreje nyt gevind, sætte en 12 mm bolt i, men så rager den ud over kanten med det resultat at jeg ikke kan få tromlen af. Jeg har så hørt at man kan få en form for erstatningsgevind så man forsat kan bruge en 10 mm bolt men hvor får man det fra, og kan man selv isætte det
Håber der en der har et godt forslag.
Med venlig hilsen
Steen