tilbage

Land Rover Forum  

Index
24573: mere om min søster landrover (04-06-2005 18:15:24)
Ruben Blædel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.139.234)
Min søsters mand købte en brugt freelander 2 ltr. diesel 1999 manuelt gear, som min søster nu bruger nede i Frankrig - hun har haft problemer med koblingen - pedalen satte sig fast i nedpresset tilstand. Nogle gange kunne hun kun frigøre den ved at genstarte moteren. Værkstedet bestilte en hydraulisk reservedel til koblingen og sendte hende hjem med bilen med den besked at hun sagtens kunne køre videre i bilen mens de ventede på reservedelen. Efter få dage røg transfer boxen på bilen. Hun er nu i tvivl om den defekte koblingspedal kan være skyld i at tranfer boxen er røget og om hun altså burde have ladet bilen stå på værkstedet selv om de sagde hun kunne køre i den eller om det bare er bad luck. Der er ikke det store "landrover fællesskab" i Frankrig og jeg er sikker på at hun vil være ovenud lykkelig hvis hun kunne få lidt input herfra -
venlig hilsen 6682 ruben
Index
24584: sv: mere om min søster landrover (05-06-2005 00:10:54) (svar på 24573)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Jeg tror ikke, at der er sammenhæng mellem de to tekniske hændelser. Men Freelander har/har haft problemer med kobling og gearkasse. Fornylig brændte en forhandler en kobling af på en spritny Frelander, mens han kørte på en demo-bane. Lidt uheldigt Men til let terræn f.ex. skovveje, strand eller til at trække en trailer, er bilen da meget god. Iflg. LRO findes der en Land-Rover Club i Frankrig, men ånden er nok ikke den samme, som i Norden eller i UK og der findes nok heller ikke så mange små uautoriserede LR-værksteder i Solkongens land.
Index
24586: sv: sv: mere om min søster landrover (05-06-2005 01:10:08) (svar på 24584)
Ruben Blædel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.139.234)
tak poul !
Index
24587: sv: mere om min søster landrover (05-06-2005 09:11:07) (svar på 24573)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.38.119)
God dag allesammen.

Som ejer af en Freelander af samme årgang og med samme motor har jeg faktisk oplevet det samme problem.

Det skete i Februar, og jeg troede straks at nu skulle jeg til at smide 1000 lapper ud af vinduet til en ny kobling mm. Et besøg hos Team Bertelsen løste imidlertid problemet uden andet end en dåse WV40. Det er nemlig koblingsarmen, der samler skidt og rust indtil den ikke kan bevæge sig frit længere.

Den korrekte fremgangsmåde til at løse problemet er at afmontere skjoldet under motoren, rense koblingsarmen nedefra og smøre godt. Det kræver imodlertid en lift (med min mave) samt en masse besvær.

En lettere måde at løse det på (og som jeg fik løst mit problem på) er at: Købe en økonomidåse WD40, få en kammerat til at massere koblingspedalen og så ellers sprøjte lystigt ned i motorrummet med retning imod koblingsarmen (du finder den let ved at kammeraten masserer løs på koblingen medens du kigger ned i motorrummet)

P.S. Husk at have motoren slukket imedens :)

Følgeskaden på transferboxen kan evt. have opstået ved at genstarte bilen i gear og med sluppet kobling.

mvh.