tilbage

Land Rover Forum  

Index
29418: Køb af RR, årgang 1991-1994 (23-11-2005 23:31:26)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.2.14)
Hej,

Jeg overvejer at købe RR som "familiebil" - men som helt ny indenfor mærket og model, kunne det være godt med ekspertvurderinger.

1. Skal jeg påregne store værkstedsregninger med en så gammel bil (kørt ca. 170-200t. km)?

2. Hvad er de typiske områder jeg skal være opmærksomme på ved besigtigelse?

3. Er en RR fra de årgange - ærlig talt - et godt køb (terrænkørsel ligge ikke i kortene)?

På forhånd mange tak.

Vh, Niels
Index
29440: sv: Køb af RR, årgang 1991-1994 (24-11-2005 15:52:50) (svar på 29418)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.32.30)
Hej Niels

Hvis du prøver at kikke lidt rundt på dette forum, så står der utroligt meget information om køb af gamle Range Rovere. Men først og fremmest skal du være opmærksom på rust. Rust er normal i paneler (under dørerne), i inderskærme både for og bag, i "fodbrønde" og i bagklapperne. Hvis der er rust i rammen skal du ikke købe bilen, da det er meget sjældent de er rustne her.
Derudover skal du passe på hvis det er en diesel Range Rover. De motorer, som hedder VM 2,4 eller VM 2,5 (kendes begge på, at de har 4 små topstykker istedet for et samlet) har ikke et ret godt rygte. Hvis bilen er med sådan en motor, så betyder det ikke, at du ikke skal købe den. Sørg bare for at køb bilen tilpas billigt, og forbered dig på at skulle lægge en anden diesel motor i (der findes nogle, som hedder 200Tdi eller 300Tdi, som ikke har nogle problemer såvidt vides). En 200/300 motor kan fås for omkring 25.000 kr, men så har man også motor i meget lang tid. Så husk at være forberedt, hvis du køber en VM diesel. Er bilen med en 200/300 og er den uden rust, så er det bare om at slå til næsten lige meget hvad den koster. Er bilen med V8 motor, skal du være forberedt på den forholdsvis dårlige brændstoføkonomi. Regn med ca. 6 km/l. Så bliver du ikke alt for skuffet (selvom nogle siger, at de kører meget mere). Og ellers prøv at søg her på forum. Der står en masse om VM / 200 / 300 Tdi motorer og om køb af gamle Range Rovere
Index
29460: sv: Køb af RR, årgang 1991-1994 (25-11-2005 15:18:39) (svar på 29418)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.177.110)
Hej Niels!

Selvom jeg kun har ejet Defender (1997) og Discovery (1993), mener jeg alligevel at kunne gøre følgende mening gældende i forhold til spørgsmål 1 og 3.

Ad 1) Du skal - som på alle andre biler - regne med at flere sliddele skal skiftes på en ældre bil. Dertil kommer, at såfremt du ikke selv kan foretage reparationer, så er hverken Range Rover eller LR de billigste biler at reparere (i hvert fald ikke med original-dele og på aut. værksted).

Ad 3) Kort version: NEJ! En RR (eller LR) vil aldrig blive et "fornuftigt" bilkøb. Afskrivningerne er (i hvert fald på nyere biler) voldsom. Driftsøkonomien er også ringe (teknik/firehjulstræk og brændstof). Du skal derfor købe RR med HJERTET. Men som det formentlig fremgår af dette forum, er vi mange der netop har gjort det. Der er formentlig også mange ejere af disse herlige køretøjer, der i en snæver vending kan fortælle dig om, hvor fortræffeligt et køb en RR er. Men i sammenligning med en almindelig personbil (uden at købe med hjertet!), får du meget mere bil for pengene andre steder.

Med venlig hilsen

Stefan Bruhn
Lykkelig ejer af 90'' 300 Tdi
Index
29481: sv: sv: Køb af RR, årgang 1991-1994 (26-11-2005 19:03:09) (svar på 29460)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 83.94.164.159)
Hej Niels. Jeg er selv den lykkelige ejer af en RRC '85 V8 aut. Jeg købte den for ca 6 md siden meget billigt, under 15000,- u. syn. Det tog mig 1,5 dage at syne den. Jeg fik den billigt pga af diverse buler og en helt færdig øverste bagklap (helt normalt for RRC). Den har kørt helt upåklageligt lige siden, jeg har selvfølgelig skiftet diverse filtre og olier, tændrør. Det er en rimeligt nem bil at skrue på selv, god arbejdsplads. Jeg har haft en del forskellige biler bla 2x chrysler voyager, peugeot 106 GTI(fab.ny l.... bil) opel zafira,vw scirocco. Min RRC er ubetinget den der har glædet mig mest,helt sikkert (vw'en var jeg nu også glad for). "fornuftig" bliver den nok aldrig men jeg skal til gængæld kun betale forsikring og vægtafgift ikke noget "afbedrag". Den har iøvrigt kørt 225000 km.

Mlrh Lars