tilbage

Land Rover Forum  

Index
36701: Elproblem fortsat!!!! (23-07-2006 10:35:14)
Peter Koue Jensen #6268, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.103.129)
Det startede faktisk som noget jeg troede var et køler problem (temp. steg op mod det røde område). Men efter at have fejlsøgt på køler systemet og ikke kunne finde nogen fejl, viste det sig at jeg kunne styre temp. ved bruge strøm, blæser + langt lys = temp i det røde felt.
Alså var der tale om et el problem.

Jeg har ikke kunnet finde fejlen, og i går lyste den røde ladelampe ikke da skulle starte den.

Bilen er en 110" 300 tdi.
Jeg har checket stel forbindelsen i "sikringskassen" de to skruer der sider yderst på det "dæksel" der ligesom omslutter alle sikringerne, den ene kan jeg ikke løsne og den anden ser fin ud.

Drivremmen på min 300 tdi har hylet lidt, og jeg har brugt lidt silicone spray for at modvirke det, det eneste sted der er til at komme til at spray er nær generatoren!! Kan det give en dårlig generator??Jeg har købt nyt bat. Hjalp ikke!
Jeg checket kul- ok, dv. pærer- ok.
Afprøvet med at føre kabel fra minus på bat. til stel generator ophæng, der kommer ikke lys i lade lampen, med tænding på, men hvad betyder det????(godt råd her fra forum)
Når jeg tager "+" kablet på generatoren af, og måler strømmen mellem denne og det ben hvor jeg lige har taget det af, viser den, den samme spænding som på bat.?? På min anden bil viser den ca. 0??
Er det stel forbindelse eller en ny generator, eller...????

Med venlig hilsen

Peter.

PS: Spørsmålet har tidligere været stillet i tråden fra 14/7 (elproblemmer) Har dog ikke fået løst problemmet pga. ferie. På forhånd tak.
Index
36710: sv: Elproblem fortsat!!!! (24-07-2006 04:42:58) (svar på 36701)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.137)
Hej!

Det lyder som om din generator har fået det dårligt...

For at være sikker så gør følgende:

1: Kontroller at der er gennemgang fra D+ på generatorern og til batteriet over ladelampen.

2: Kontroller at der er gennemgang fra B+ til batteriet

3: Kontroller at der er gennemgang fra generator stel til minus på batteriet

4: Mål spændingen over batteriet med bilen slukket

5: Mål spændingen over batteriet med bilen tændt og motoren ved 1500 rpm.

Skriv måleresultaterne i et svar her - så skal jeg nok forklare hvad de betyder...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
36714: sv: sv: Elproblem fortsat!!!! (24-07-2006 09:46:42) (svar på 36710)
Hej Kim

Tak fordi du igen gider bruge lidt tid på dette problem!

Spørgsmål 1-3 er lidt over mine evner på stående fod :-)

4,5 kan jeg dog svare på, spændingen over bat. er ca. 12,5 V, og med motoren på 1500 rpm, ca. 13,5 V.

Uden at være særlig sikker så tror jeg at stel forbindelsen på generatorophænget er ok.

Når jeg tager "+" kablet (ved ikke hvad det rigtig hedder) af generatoren kommer der lys i lade lampen???

Med venlig hilsen

Peter
Index
36715: sv: sv: sv: Elproblem fortsat!!!! (24-07-2006 11:06:45) (svar på 36714)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.137)
Hej!

Du har målt at spændingen stiger til 13.5 volt over batteriet når bilen er i gang. Det betyder at generatoren fungerer i et eller andet omfang. 13.5 volt er ikke nogen høj ladespænding; men dog nok til at sige at generatoren defenitivt leverer strøm.

Problemet er at din generator (med mindre det er een eller anden specialdims..) ikke kan producere strøm uden at den ved opstarten for strøm ind ad D+. D+ er forbundet til ladelampen, som så igen er forbundet til batteri + over et tændingsstyret relæ.

Dvs at når du slår bilen til tænding kommer der strøm fra batteri + over ladelampen til D+. D+ er på en uvirksom generator stelforbundet.

Lige så snart generatoren begynder at producere strøm sender generator strøm ud i gennem D+ og B+. Det bevirker at lyset i ladelampen går ud, idet den får plus på begge sider. B+ hovedudgangen fra generatoren og er forbundet til batteri plus (som oftest med et kabel til et fælles punkt på startrelæet.

De oplysninger du har medsendt de øvrige indlæg peger ikke på een bestemt fejl. Nogle af oplysningerne er endda internt inkoherente. Derfor vil jeg umiddelbart tro at fejlen ligger i een eller anden dårlig forbindelse. Men for at være sikker på noget som helst skal vi altså have checkket pkt 1-3 pr forrige indlæg.

Pkt 1: Vi skal være sikre på at der rent faktisk er forbindelse fra D+ over ladelampen til batteri plus. Hvis du ikke har mod på at følge og eftermåle denne forbindelse i det bestående ledningsnet vil du til testformål med fordel kunne improvisere en ny ledningsforbindelse. Altså: Afmonter nuværende forbindelse på D+. Forbind den ene ende af et 1.5¤ kabel til D+. Indsæt en pære (ca 2 -5 watt, 12 volt) på miden af ledningen. Den anden ende af ledningen skal til batteri plus. Verificer - om muligt inden tilslutning - at den valgte pære virker.

Når du tilslutter denne ledning til batteri plus og bilen står stille skal pæren gerne lyse. Hvis ikke den lyser har du et stelproblem eet eller andet sted på vejen fra batteri minus til generator stel.

Pkt 2 har du sådan set verificeret, idet spændingen over batteriet stiger når generatoren kører. Derved vil der på een eller anden måde være forbindelse fra B+ til batteri plus.

Pkt 3 Kontrol af stelforbindelser. Når el-systemet på en landrover lige pludselig begynder at opføre sig totalt tåbeligt, med fejlsituationer som oftest giver modstridende oplysninger om fejlens egenart, vil man som oftest opleve at det er en stelforbindelse eet eller andet sted det er galt med!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
36732: sv: sv: sv: sv: Elproblem fortsat!!!! (25-07-2006 20:24:24) (svar på 36715)
Hej Kim og Martin,

Mange tak for jeres hjælp.

Jeg vil straks gå ud og kigge på det!!

Mælder snart tilbage med en status rapport.

Med venlig hilsen

Peter
Index
36883: sv: sv: sv: sv: Elproblem fortsat!!!! (03-08-2006 10:58:47) (svar på 36715)
Peter Koue Jensen #6268, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.5.221)
Hej!

Tak for hjælpen!!!

Min dejlige Defender er igen kørende, den skulle have en ny generator så virkede den igen perfekt.

Mange tak for hjælpen med fejl finding.

Med venlig hilsen

Peter
Index
36725: sv: Elproblem fortsat!!!! (25-07-2006 00:12:02) (svar på 36701)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hej Peter

Måske kender jeg problemet??

Min tidligere 300 TDI, havde lidt samme problem. Havde lige hentet den fra service. Min lade lampe lyste, meget svagt, kunne kun ses i mørke, plus temp steg meget. Afhængeigt af strøm forbruget på div andre ting belv begge ting værer eller bedre.

Det viste sig at være ledningsbundet i mortorrummet som var blevet gnavet over. Bertelsen har sagt at det er et kandt problem på 100" 300tdi.

Problemt ligger på højre side af blokken forrest på motoren. Set fra førersædet. Jeg opdaget mit problem ved at kigge ned i motorrummet om natten, her kunne jeg se snå gnister.

Håber det kan hjælpe dig.

MVH
Martin sørensen, nu med TD5 istedet.