tilbage

Land Rover Forum  

Index
38303: Udstødning med banan til serie III (29-09-2006 08:47:22)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.244.53)
Automotive sælger en udstødning som skulle give bedre gennemstrømning og et par heste mere.. De anbefaler naturligvis at man bruger den sammen med deres indsugningsmanifold/karburator system, men jeg tænker på at bruge med en alm. 2.5 landrover manifold.

Roland fra automotive skriver:
It will fit with the standard 2.5 manifold, though with out the hot spot
arrangement.
The hot spot is the connection between intake and exhaust to provide heat for vaporizing fuel. Unfortunately the hot spot system is too fierce and not good for power, which is why we use water
on our Su system. Little heat is needed unless you are on LPG in which case no heat is best!

Mit spørgsmål er:
Vil jeg få problemer med at få motoren varm om vinteren når jeg ikke får den direkte kontakt mellem indsugnings og udstødnings manifold?

Mvh Jan Ravat
Index
38313: sv: Udstødning med banan til serie III (29-09-2006 16:29:04) (svar på 38303)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.69)
Hej Jan, nej, tværtimod du vil få en bedre forbrænding da indsugningsluften vil være koldere og derfor indeholde mere ilt (kendes fra intercoolere, en indsugningsluftkøler der sidder foran vandkøleren, bruges specielt til turbomotorer).
Det drejer sig om marginaler men princippet er der.
I øvrigt er det jo termostaten der styrer motorens temperatur. (termostaten bliver også slidt så et bytte kan gøre underværker)
En serie III kølerer er rimeligt overdimensioneret så hvis du har problemer med ikke at kunne få temperatur på om vinteren kan en kølerkappe gøre det.
Og så er karburatorsprit en god ide når temperaturen ligger under 5 graders varme.
mvh
Kenneth Poulsen
Index
38383: sv: sv: Udstødning med banan til serie III (01-10-2006 22:01:33) (svar på 38313)
Jan Ravat (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.244.53)
Ok, tak for svaret.
Så har jeg et nyt projekt.
Mvh Jan