tilbage

Land Rover Forum  

Index
38658: Range-Rover vs 90" (12-10-2006 05:49:27)
Paw Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.4.181)
Hej.

Håber der er een i klubben, som kan vejlede lidt, inden jeg brænder nallerne.

Jeg er ved at købe en ny LR som primært skal bruges til off-road.
Sekundært til at trække en trailer med biler og minigraver, og endelig, når vinteren sætter ind, til at fragte os til Sverige.

Valget står mellem en 90" og en Range Rover.
Begge med dieselmotor, og helst max. kr. 50.000,- i indkøb.

Som udgangspunkt ser det ud til at jeg får mest for pengene, ved at vælge en Range Rover.

Men er denne lige så terrænduelig ?

Og kan man få lige så meget (terræn)udstyr til en Range Rover ??

På forhånd tak for svar.

Paw
Index
38659: sv: Range-Rover vs 90" (12-10-2006 06:54:27) (svar på 38658)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.72.186.253)
Hej Paw

Jeg har idag en 90" og har haft en RRC.

Min erfaringer er, at RRC'eren er mindst lige så duelig i terræn som 90'eren, hvis ikke bedre. RR'eren har en meget fleksibel undervogn. Nogle vil påstå den bedste nogensinde lavet. RR'eren er mere stabil på landevej og mere behagelig på længere ture. De 10 " ekstra giver bare mere stabilitet! Terrænmæssigt har RR'eren den "skavank" at udhænget bagtil er stort/ langt hvilket gør, at den "går på" / hænger.

Begge LR'ere er efter min mening "fede" LR'ere og jeg ønsker mig en RRC som "konebil". Personligt er jeg til 90" som første prioritet.

Jeg tror også du får mest for pengene ved en RRC, da 90'erne er i høj kurs og holder prisen.

Skal du køre list seriøst terræn OG trække den beskrevne efterhænger, vil jeg ikke vælge en 90" fra før '92, da LR's 200Tdi motor kom med denne årgang. (Så vidt jeg husker) De gamle 2,25, 2,5 og 2,5 Td'ere er "sløve" Om du kan få en 90" med en 200 Tdi til ca. 50.000 kan være tvivlsomt.

De italienske 2,4 og 2,5 VM dieselmotorer i RRC'erne trækker rigtig godt.

Held og lykke med din søgen og på snarlig gensyn i DLRK.

Mange LR hilsener
5565 Stephen

PS - ovenstående er helt og holdent for min egen regning og baseret på min erfaring ;-)
Index
38664: sv: sv: Range-Rover vs 90" (12-10-2006 10:30:44) (svar på 38659)
Paw Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.114.174)
Hej Stephen

Tak for dit svar.

Så vil jeg prøve at arbejde videre med én af de biler jegh har i kikkerten. Det er en RR fra 1987, med eftermonteret Turbo Diesel maskine og (Warn)spil.
Den kan handles til omkring kr. 30.000,-
Det må være et rimeligt udgangspunkt at bygge videre på.

Da den skal ”optimeres” skal jeg have fundet spær til for og bagaksel, hævekit og større hjul.

Hvor køber man mest fordelagtigt dette ?
Det skal helst være et sted hvor de ved hvad de har med at gøre, og kan vejlede.

Kan man hæve(hvor meget) og sætte større hjul(hvor store) på en RR, og stadig få den synet ??

Paw
Index
38666: sv: sv: sv: Range-Rover vs 90" (12-10-2006 11:06:06) (svar på 38664)
Stephen Mortensen (medlem) (ip-adr: 83.72.186.253)
Hej Paw

Afhængig af hvor i landet du bor, er Team Bertelsen Off Road Shop i sjelle og Nordkystens 4x4 i Gilleleje, nogle gode bud på seriøse, hjælpsomme og vejledende forhandlere.

M.h.t syn så 33" vist ikke et problem. Ved det ikke med sikkerhed. Det vigtigste er nok hvor meget du øger sporvidden.

Flere af os har både et sæt landevejsdæk, som vi også anvender ved syn samt et sæt deciderede terrændæk, som vi kun anvender ved terreænkørsel.

Håber du kommer videre med dette svar ;-)

De bedste LR hilsener
Stephen