tilbage

Land Rover Forum  

Index
40714: Kenlowe fan? (15-12-2006 12:34:19)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.119.178)
Hej allesammen

Går og påtænker at montere en Kenlowe fan på min LR110
2,5D fra 83.

De påstår hos Kenlowe at man kan spare 8.5% i brændstof, og hvis dette passer så skal der jo ikke den store
brændstofs-økonomi-beregnings-eksamen til at regne ud at det er sparet hjem over en 12.000 km, så når man kører ca. 20.000 om året burde dette være en god investering.
Samtidig skulle man også formindske støjen og dette er jo bare en ekstra bonusfaktor.

Jeg har støvsuget forum med tråde omkring dette emne og syntes at må være kommet frem til at selvom de på Kenlowes hjemmeside skriver at en 13" er stor nok til en 2,5D så kan jeg roligt købe en 16" (hos Paddock Spares har den en 16" Heavy Duty)

Dog har jeg lidt spørgsmål i den forbindelse. Jeg på tænker at montere den så den mellem motor og køler, således den suger i gennem køleren er dette en ok betragtning?

Ydermere så sidder der ligesom en tragt i plastik og gummi
originalt der hvor jeg påtænker at Kenlow'en skal sidde, er det bare meningen at man fjerner dette?

Leveres Kenlow'en med LR specifikke monteringsbeslag eller er det sådan noget universelt krims krams?

LR hilsner

Finn Lundsgaard
Index
40717: sv: Kenlowe fan? (15-12-2006 16:27:10) (svar på 40714)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.200)
Hej Finn ! på min 2,5 Diesel N/A er hele plasikskjoldet fjernet og der monteret 2 stk. termostatstyret elblæsere (fra den lokale hugger) i stedet for den originale vifte.
Jeg syntes ikke at det har givet så meget bedre brændstoføkonomi, tilgengæld så har jeg god varme om vinteren og i løbet af meget kort tid. Det skulle også give lidt flere hestekræfter fri, det har jeg dog ikke mærket meget til. Jeg har lavet det sådan at jeg kan tvangsstyre blæserne uden om termostaten. Mine blæsere sidder på en lille ramme inde i motorrummet og suger igennem køleren. Hele ombygningen på min 90" har kostet ca. 500 kr.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Life’s too short for boring cars….
Index
40718: sv: sv: Kenlowe fan? (15-12-2006 17:15:16) (svar på 40717)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.119.178)
Hej Steen

Det er jo en genial løsning du har lavet der, ser ovenikøbet ud som om det er sådan fra fabrikken af, tør man spørge om hvilke biler de kommer fra?

Hvad med termostaten, er det også en du har taget fra en "huggerbil" og hvor har du monteret den?

Det er da helt klart den løsning jeg skal bruge, så kan jeg også samtidig få styret min "jeg-elsker-at-rode-rundt-på-hugger-pladser-lyst", har en bekendt som har en af slagsen, desværre findes der ikke mig bekendt nogle med LR dele, eller "desværre" er måske så meget sagt det betyder måske at en LR er svær og slide op.

Når vi nu er i DIY hjørnet, kunne man ikke forestille sig at man på en simpel måde kunne lave en trinløs termostat, med et til to potmetre inde i kabinen, så man kunne stille
ved hvilken temperatur den skulle starte samt en deltatemp.
værdi den skal opnå for at slukke igen, denne deltatemp. værdi kunne enten være en fast værdi eller en ligledes justerbar?

Dette er måske en komponent der kan købes?

Mvh.

Finn L.
Index
40724: sv: sv: sv: Kenlowe fan? (15-12-2006 19:30:09) (svar på 40718)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.200)
Hej Finn ! Blæser motorene er fra et par Toyota'er (ja jeg ked af det, men det var billigste han havde) men kunne i princippet være for en hvilken som helst anden bil, bare størrelsen passer, når du vælger blæser, vær da opmærksom på om den suger eller puster. Medhensyn til termostatføleren kan du se den nederst i højre hjørne hvis du forstørrer billedet, det er typen som sidder monteret i et lille hus sat på køleslangen, ja den er også fra en hugger, hvad den stammer fra ved jeg ikke, men det virker upåklageligt. som du måske kan se er blæser motorene ikke helt ens, den ene blæsermotor døde for et par år siden, en "ny" kostede 150 kr. Ydermere har ombygingen den fordel at der bliver rigtig meget plads i motorrummet, faktisk så meget at jeg kan stå dernede. Det gør det dejlig nemt at skifte kileremme, tandrem, med videre.
Jeg ved ikke om det er muligt med trinløs regulering af termostaten, men i princippet skulle det kunne lade sig gøre. Husk forresten et relæ til at aflaste føleren.
God fornøjelse med projektet !

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
40731: sv: sv: sv: sv: Kenlowe fan? (15-12-2006 22:49:44) (svar på 40724)
Tommy Ø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.137.94)
Da jeg skiftede fra 3,5 til 3,9 EFI mente jeg også at det var genialt med el blæser. Når den har drift temp og kører offroad eller i byen har jeg altid den ene blæser manuelt. + der er boret ekstra huller i termostaten, kølerhelmen er hævet, Der er boret huller i kølerhelmen 4 stk. 2" i hver side. For at holde den kold.
Og det lavere forbrug på 8% ja bedøm selv. Sidst jeg målte blandet kørelse 4,7 L/KM.
Til placering af blæser sidder min i motor rummer. Foran køleren er når du kører i vand og glemmer at slukke blæseren så suger den sig ikke ind i køleren.
Jeg har en 300 TDI køler hed olie køler i. Og en dobbelt blæser fra en Ford Mondeo 97 den passer næsten og er med skjold, den mangler 2 cm. hele vejen rundt. Pris en var 1200,- hos huggeren.
Tænk på om den skal køre meget, så er nyt sikkert godt. Også skal der også lades strøm på igen. Jeg mener at hver motor har en 15 eller 20 Amp. silkring for at kunne køre.

Mit råd er du skal ikke lave bedere økonomi.

LR 90 V8 aut.
mvh Tommy Ø
Index
40732: sv: Kenlowe fan? (16-12-2006 01:02:13) (svar på 40714)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.78.48)
Hej Finn

Jeg har kørt med Kenlowe 16" blæser i mange år, Kenlowen er robust og flytter virkelig noget luft, hvilket betyder at den ikke skal køre så længe ad gangen. Termostaten er trinløst regulerbar, og man kan med stor fordel skifte mellem vinter og sommer temperatur, min bil er serie III 2,8 benzin med to varmeapparater, derfor kører jeg med højere temperatur om vinteren.
Jeg vil helt klar anbefale at sætte blæseren foran køleren, det er lettere at presse luft end at suge, når man suger kan man jo maksimalt opnå 1 kg´s tryk (undertryk), samtidig bliver der dejlig meget plads i maskinrummet.
Økonomien som Kenlowe nævner som et argument for at skifte til elektrisk blæser, gælder vel kun, hvis man i forvejen har en fast blæser der kører med hele tiden, en elektrisk blæser bruger jo også energi, som den så tager gennem generatoren, der jo ikke kører uden ekstra forbrug.
Men til gengæld kører elblæseren ikke hele tiden,ien Land Rover motor med viscosekobling, kører blæseren heller ikke hele tiden. Men det kræver at viscosen virker.
Jeg tror ikke man skal gøre det for brændstofbesparelsen alene.
Til monteringen tilbyder Kenlowe forskellige løsninger, men løsningen der monterer blæseren direkte på køleren, kan bestemt ikke betegnes som krims krams, i modsætning til feks. Pacet blæserens fire monteringsdimser har Kenlowe 12.
Kort sagt jeg er meget tilfreds med Kenlowe.

Venlig hilsen
Hartley
Index
40734: sv: sv: Kenlowe fan? (16-12-2006 09:51:34) (svar på 40732)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.154)
Med hensyn til blæsernes forbrug og evne til at nedkøle tror jeg ikke man umiddelbart kan sammenligne V8'eren og en 2,5 N/A diesel, for det eneste tidspunkt mine elblæsere starter på, er en varm sommerdag med campingvognen på krogen og der kører de max 2 minutter adgangen ind i mellem, ellers kører de aldrig.(jeg lader dem normalt køre hele tiden når jeg kører med campingvogn, just in case)
Jeg kender til et medlem der kører helt uden blæser på sine 110"ere 2,25 diesel og det går vist fint.
Jeg kan kun give Hartley ret med hensyn til Kenlowe blæseren, den er suveræn, og utrolig robust, placeringen er nok en smagssag, men det er sikkert rigtigt at det er mere effektivt at have den placeret foran køleren, tilgengæld sidder den også mere udsat for vind, vejr og vejsalt.
For mit vedkommende er pengene næsten altid en afgørende faktor for projektet, det var det også i dette tilfælde, ikke destomindre virker det upåklageligt.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Index
40791: sv: sv: Kenlowe fan? (18-12-2006 10:39:36) (svar på 40732)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.237.106.132)
Hej finn

Har en 88" softtop med 2,5D ombygning, og valgte at smide den faste blæser og skulderen og sætte en Pacet blæser på, med trinløs regulering og osv. a la kenlowe. der virker rigtig godt, har en dejlig varm kabine under softtoppen med det originale varmeapperat.
MEN de 4 dimser der følger med til montering er noget skrammel, kostede en ny køler pga. vibrationer under til kørsel, ok køleren var gammel. jeg har selv lavet 4 beslag og monteret hele herligheden foran køleren, der er god plads på en seriebil.
husk tvangsstyring/sluk til når du kører i vand.
Økonomi? jeg gik efter mere varme og fik det.

SIII Hilsen Anders