tilbage

Land Rover Forum  

Index
44602: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 12:33:41)
Lasse Damsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.178.25)
Halløjsa

Der var en venlig sjæl, som gjorde mig opmærksom på, at Folketinget på onsdag indfører nye regler for firhjulstrækkere, som betyder højere afgifter på nye biler. Reglerne skulle angiveligt træde i kraft torsdag.

Jeg står og skal have betalt en Discovery 2003 fri, der netop er importeret. Skal jeg gå i panik og få det hastet igennem inden torsdag - eller hva´?

mvh
Lasse 5053
Index
44603: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 12:36:06) (svar på 44602)
Lasse Damsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.178.25)
Ups jeg glemte

Den skal på hvide plader, hvis det har nogen betydning for svaret.....

mvh
Lasse 5053
Index
44605: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 13:54:42) (svar på 44603)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.32)
Hej Lasse ! er det ikke kun deres forslag som de fremlægger på onsdag, derefter skal det så vedtages og hvornår det så træder i kraft ved jeg ikke.

mvh
2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Hjemmeside der kun handler om det ædle mærke.
Index
44606: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 13:56:41) (svar på 44603)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.212.80.179)
Hej Lasse

De offentliggør kun deres udspil. Derefter skal det første, anden og tredie-behandles, samt underskrives af dronningen.

Så det burde give dig lidt tid at løbe på.

Mvh. Henrik

PS: Lur mig om det ikke bliver 'gule-plader finten' der lukkes for, samt en afgiftsnedsættelse på 'grønne' biler.
Index
44607: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 13:59:54) (svar på 44603)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.97.36)
Indslaget som blev vist i aftes kl. 19.00 på TV2, kan dels ses på stationens net-tv, dels læses af følgende link:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6480955.html

Først og fremmest er det væsentligt at hæfte sig ved, at det formodentlig kun er i den populære udlægning, at det evt. kommende lovforslag handler om firhjulstrækkere. Reelt set handler det nok snarere om tunge gulpladebiler, hvoraf mange ganske rigtigt ér firhjulstrækkere, men dog ikke alle.

F.s.v.a. den tænkte afgiftssammensætning kan der vel endnu kun gisnes herom.

Men skal man gætte, bliver det vel noget med ENTEN kun forhøjede afgifter på gulplade biler h.h.v. over/under 2 tons, ELLER også med samtidig lavere afgifter på visse miljørigtige hvidpladebiler, altså evt. en vis form for tilnærmelse mellem de forskellige afgifter 30-180%.

Og hertil må man formode en vis form for overgangsordning, evt. over flere år, således at der ikke skabes en al for stor ulighed over en nat i.f.t. folk, der har købt gulpladebiler på billig afgift og personbiler på dyr afgift.

Begrebet firhjulstrækker er i enhver henseende utilstrækkeligt. Visse firhjulstrækkere er ikke terrænbiler, men blot forholdsmæssigt almindelige personbiler, og visse tærrænbiler er ikke firhjulstrækkere.

I dit tilfælde med en firhjulstrækker på hvide plader er der jo reelt set slet ikke tale om den kategori, der tales om forhøjet afgift for, men i aller bedste fald måske tvært imod om en kategori, der kunne ske at få nedsat sin afgift - hvis bilen altså skulle findes ekstra miljørigtig.

Mit bud (dog uden ansvar) - ingen panik i dit tilfælde. Vent endda hellere og se, hvad der sker.

Mvh Søren R.
- med tung bil på hvide plader, afgiftsberigtige for 6 uger siden..
Index
44626: sv: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 22:13:10) (svar på 44607)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.82)
Som jeg ser det er der lagt op til at de herrer og damer
på "tinge" vil gentage tåbeligheden fra 1987 og rette bager for smed. I sidste måned blev der solgt ca. 3500
biler på gule plader, heraf 141 til private, dvs. ca. 2%,
så det er virklig et indgreb der tonser må man sige.
Igen savner jeg en reaktion fra HB. men det gælder jo om at holde kæft åbentbart.
Index
44628: sv: sv: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (24-03-2007 22:26:58) (svar på 44626)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.97.36)
Ja, Verner - der er så meget, man ikke forstår. Men nogle gange er det måske bare fordi, man ikke forstår det. Og tåbeligt er det nu ikke nødvendigvis af den grund. Jeg er sikker på, de herrer og damer på tinge tænker sig rigtig grundigt om. Det er jo ikke en debat, hvor man kan sige, at de ligefrem har manglet input fra offentligheden til deres stillingtagen.

Apropos det med at forstå ..... for nylig efterlyste du, at HB skulle på banen for at berigtige en LandCruiser/LandRover misforståelse og nu igen, at de skal på banen i forhold til et forslag end ingen endnu kender ordlyden af. Hvad har du forestillet dig? For mig at se har HB ingen ærinder at kunne/skulle gøre i hverken den ene eller anden sag. At blande sig i forvekslingssagen ville virke direkte plat, og med hvilken holdning skulle de gå ind i registreringsafgiftsdebatten? For eller imod? Og for eller imod hvad? Og på hvilket mandat?

Mvh Søren R.
- med stor firhjulstrækker på hvide plader
- man forstår det ikke, men tåbeligt? Nej...
Index
44629: sv: sv: sv: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (25-03-2007 09:22:42) (svar på 44628)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.90)
Jeg tror nu slet ikke, at det er en indsats mod de private, der køber en 4x4 og som betaler moms og grønne afgifter, som det er tiltænkt.

Derimod er det nok mere den kendsgerning at mange erhversdrivende køber disse vogne som angiveligt varevogne, til den nødvendige kørsel for at drive deres forretning, som undertiden kan glemme de særlige forhold, der gælder for disse biler.

De fleste direktører, salgschefer, reklamechefer og andet godtfolk har jo ofte deres kunder boende langt ude bag ved Lars Tyndskids marker, hvor kun meget vanskeligt passable hjulspor fører ud til. Derfor er det selvsagt nødvendigt med en stor 4x4, så man kan komme ud med vareprøver og brochurer, idet Posten sikkert ikke kan komme frem.

Disse vidtløftige forklaringer er jeg ikke sikker på at myndighederne helt tror på, og det understøttes jo også jævnligt af at disse momslettede køretøjer forefindes på P-pladser ved bl.a. koncerter, fordboldstævner o.a. plausible lejligheder.

Så kan man spørge sig selv, og alle ejere af disse momslettede 4x4, om man har så mange møder og varefremvisninger ved disse lejligheder?

mvh
Knud, der måske ikke tror på alle røverhistorier! :-)
Index
44681: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgiftspanik på onsdag? (26-03-2007 21:48:40) (svar på 44629)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.111)
Jamen, du har da fuldstændig ret Søren, hvad skal vi med en LandRoverklub?