tilbage

Land Rover Forum  

Index
59842: TD5 - Dieselolie i motoren - løsningen (04-03-2008 21:32:07)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.233.82.152)
Discovery II TD5 ES, 1999, ca 223.000 km
Nogle måneder siden opdagede jeg at motorolien indholdt en masse dieselolie. Jeg skrev et indlæg om det dengang og fik en masse respons med mulige løsningsforslag.
Dette indslag, for at berette hvordan problemet blev løst:

Skift af 'fuelpressure-regulator' er ingen løsning. Hvis denne regulator lækker diesel, er det udvendigt på motoren.

Da skift af diverse pakninger omkring pumpedyserne mv. ikke hjalp, bestilte vi et brugt topstykke hos CWS4x4 i England. Udmærket service, dog havde de ikke så meget held i at sende pakken til Fredensborg, når de nu mener Fredensborg ligger et sted i Norge. Via pakkecentraler i Bergen og Göteborg, kom herligheden nogle uger forsinket til Kastrup.
Et helt topstykke, inklusive pumpedyserne til omkring Bp 580, inkl. fragt og VAT. Så er der enda 90 dages garanti. Topstykket er fra 2003 og skulle efter sigende være 'nice and low milage'.

Dyserne blev skiftet først. Det er en forholdsvis enkel operation. Det kunne være det var dem der var noget galt med. Men desværre; stadig diesel i motorolien efter nogle få hundrede km.
Så måtte hele topstykket skiftes. Det blev gjort.
Problemet er løst.

Hvor kom dieselen så fra? Der er ikke noget at se på det gamle topstykke! Fra nogle fora fra England, har jeg læst en del om røntgenfotografi (?) af topstykker. Måske skal der det til, for at se en evt. revne? Dieselolien pumpes frem (under lavtryk) fra en opvarmningscylinder til en kanal i selve topstykket til pumpedyserne. Utætheden må være der et sted...

Nu har jeg så en pose leftovers (alverdens smådele) fra topstykkeskiftet. Også fine og velfungerende dyser og en udmærket dyse-aksel. Gad vide om de er noget værd...

Venligst,
Marc

Index
59846: sv: TD5 - Dieselolie i motoren - løsningen (04-03-2008 22:31:19) (svar på 59842)
Brian M. Christensen #6471, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.16.21)
Jeg arbejder med lastbiler til hverdag, og det er ikke et ukendt problem at der er kan komme micro revne i topstykke. For selv om det lavtryk på skal det nok komme igennem. Men det er ikke så ofte vi oplever det.