tilbage

Land Rover Forum  

Index
6406: Overdrive (13-11-2002 10:13:42)
Nils (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.189.94.193)
Til min nyerhvervet 88¨ fra 1983 fulgte der en ekstra gearkasse med påmonteret overdrive med.
Denne gearkasse havde sidet i bilen fra ny, men bakgearet er defekt, så gearkassen er siden skiftet.
Problemet er at jeg ikke kan kende det overdrive der sidder på gearkassen. Det er ikke et Fairey Superwinch.
På undersiden af gearkassehuset er der nogle tværgående riller. Gearkassen har oliepind.
Gearskiftet har tilsyneladne foregået vha vacuum, da der er nogle slanger og et membranhus (defekt) monteret for enden af skifteakslen.
Jeg vil meget gerne have overgearet monteret på på bilens gearkasse, men mangler selve skiftemekanismen.

Er der nogen der kender denne type overdrive?
Index
6408: sv: Overdrive (13-11-2002 17:11:49) (svar på 6406)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.167)
Jeg har hørt om et spansk fabrikat ved navn TORO, men har aldrig selv set det.
Prøv at ringe til Williams eller Tohuse. De to bør vide noget. Nogle slanger skriver Du, hvor mange ? Er der el-ledninger ? Det kan være, at skiftemekanismen er hjemmelavet og stammer fra fx en gammel traktor etc.
Nå, det er rent gæt... men det sætter fantasien i sving !!!
Index
6415: sv: Overdrive (14-11-2002 01:21:25) (svar på 6406)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.76)
Hvis huset på dit overdrive er meget firkantet, så er det et Spansk Santana overdrive, det er også meget stort, og der er ingen eller meget lidt plads til den udstødning der går langs med gearkassen. Der er dog meget få af disse overdrive i landet.
Ellers er der to mærker begge engelske. Nemlig Fairy senere kaldt Superwinch, og så er der Toro der blev produceret af Bearmach i England. Det blev kaldt Toro fordi ingenøren der udviklede det hed Torosian. Det ligner Fairy meget dog er huset lidt større og indeholder ca. en halv liter olie mere. Hvis det er et Fairy så står det på overdrivet, medens Toro ikke skrev noget på deres. Toro havde også en oliepind i plastik som er lige til at tage op, medens Fairy havde en oliepind der sad på en sekskantet skrueprop.Jeg har aldrig set et der originalt var udstyret med en vacumm skiftemekanisme, de har alle været udstyret med en gearstang der var placeret enten gennem tunellen eller gennem sædekonsollen.
Hartley
Index
6416: sv: Overdrive (14-11-2002 10:00:56) (svar på 6406)
Nils (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.189.94.193)
Tak for informationerne.
Min konklusion må være at det er et Toro overgear, da det har en plastic oliepind og ikke har et metaldæksel i bunden (det har den Spanske har jeg ladet mig fortælle).
Jeg kan også forstå at vacuum skiftemakanismen var almindeligt på disse overgear, men at man ikke ser det så ofte mere, da vacuumservoen (vacuummembranen) ruster og dermed ikke virker mere. Reservedele er ikke til at få.

Er der nogen der har en god ide til en skiftemekanisme til dette Toro overgear??
Index
6417: sv: sv: Overdrive (14-11-2002 12:45:48) (svar på 6416)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.238)
prøv lige at maile et par fotos af denne servodims. Evt. kan jeg fremtrylle noget i enten vacuum eller el. pau-se@tur-bus.dk
Index
6478: sv: Overdrive (17-11-2002 22:21:53) (svar på 6406)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.22.218)
Prøv lige at klikke ind på www.warn.com. Blandt deres prdukter findes en 4x4 acutuator, som jeg umiddelbar tror, Du kan vende som vaccum arbejdenhed for Din skiftemekanisme. Findes under produktoversigten i rubrikken Hubs.