tilbage

Land Rover Forum  

Index
6666: disco panik! (09-12-2002 11:15:15)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.210.54)
Panik!!!
Vi var ude og jule handle i går eftermiddags. Hanne kørte...ikke at det gør en forskel. Hun sætter den i første gear, og da hun sætter den i andet gear lyder der et mindre "klunk" fra gearkassen.. ikke noget alvorligt klonk, og så vil den ikke sætte i gear... overhovedet!!!
Den vil gerne "hoppe ind" i den forskellige gear, men når den er i gear, ligemeget om koblingen er trådt ned eller ej, så siger den bare en "ralle" lyd fra gearkassen, som om at to tandhjul står og næsten griber ind i hinanden. Men den tager bare ikke fat! Har prøvet at sætte spær på...uden resultat. Den vil SLET ikke i gear!! Hjælp!! Har smidt den til LR mekaniker. Hans forslag er enten at gearkassen helt er stået af eller også er det "høj gears strålerne" som ikke griber ind i hinanden. Han vil hive gearkassen ud i morgen for at se hvad det kan være.
Gode råd modtages..., så julen og min økonomi kan reddes!!
Bilen er en Disco, 200 TDI, manual.

Kh.
Peter
Index
6668: sv: disco panik! (09-12-2002 15:24:55) (svar på 6666)
Mikkel Warming #5104, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.164.129.152)
Hej Peter
Det du har været ude for lyder mistænkeligt meget som noget, der skete for mig ,for et par måneder siden. Det var geargaflen (tror jeg man kalder den) der havde løstnet sig, operationen tog en time på værkstedet.
Jeg er ikke expert på området, men mon ikke det bare er det.. (kryds fingrene)
MVH Mikkel
Index
6669: sv: disco panik! (09-12-2002 18:01:06) (svar på 6666)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.210.54)
Nye ideer er kommet på banen og ønskes kommenteret.
Den tidligere ejer af bilen og mig selv, sagde hunden, mener nu at det bare en koblingen som er stået af.
Og argumenterne lyder; koblingen afbryder forbindelsen mellem motor og gearkasse, og hvis der er raslelyde fra kobline/gearkasse ligegyldigt om koblingen er trådt ned eller ej, så kan lyden vel ikke stamme fra gearkassen. Lyden må altså stamme fra koblingen, som ikke slipper rigtigt...!?!?
Er der nogen som kan følge logiken i det... og har mod på at kommentere dette?!??
Index
6670: sv: disco panik! (09-12-2002 21:52:35) (svar på 6666)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.86.33)
Hej Peter!
Det er meget sansynligt at det er koblingen som er stået af, fordi det er en membrankobling som har en skålformet trykfjeder i koblingstrykpladen, denne trykfjeder kan knække så den ikke kan sammentrykke koblingspladen med svinghjulet, og derved ingen træk til gearkasse, samtidig kan den føles næsten normal at træde på, ved udkobling, og så kan den rasle noget så forbandet. Så af med gearkassen og en ny trykplade og nav i så køre du igen, og der bliver også lidt til julegaver.