tilbage

Land Rover Forum  

Index
70901: Spænding til tændspolen (19-10-2008 14:55:40)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.100)
Jeg har lige måtte skifte tændspole på min 2,5 benziner (110 1985). Jeg kunne til nød få liv i den, men den havde en svag gnist og den spruttede og hvæsede når den skulle tage omdrejninger.

Det lader til at der kommer for høj spænding frem til spolen. Jeg har 13,8V inden modstanden og 12,5V efter modstanden (har en voksen generator). Men er det ikke for højt? Har prøvet med en anden modstand uden bedre resultat.

Der sidder også et arbejdsrelæ, som i startøjebliket over-rider modstanden, således spolen får maks strøm.

Og så til spørgsmålene :

Hvilken spænding skal spolen have?
Dør spolen af for meget spænding?
Findes der større modstande end standarden, eller skal man strikke noget sammen selv (gode forslag til løsning?)
Er det originalt med "boost" funktionen med maks strøm i startøjeblikket?

Mvh

Lars
Index
70917: sv: Spænding til tændspolen (19-10-2008 20:18:09) (svar på 70901)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Lars,

Formodstanden får altid batterispænding, de 13,8 volt du måler er OK. Du får ikke noget ud af at måle spændingen efter formodstanden, spændingen vil variere alt efter motoromdrejningerne. Hvis formodstanden er korrekt (ca. 1.5 ohm) vil spændingen variere mellem 13,8 volt (platinerne åbne) og ca. 7 volt (med lukkede platiner), den sæændig du måler vil naturligvis være afhængig af formodstanden og tændspolens modstand, de tal jeg har angivet er kun retningsgivende. Hvis du endelig vil måle spændigen efter formodstanden, så gør det med standset motor og tændingen tilsluttet, drej motoren med hånden (pas på den ikke starter) og du vil få et helt andet resultat.
Hvis spolens modstand er for lav vil den blive overophedet, det skal være en spole som har en modstand der er afstemt efter den originale formodstand.
Jeg har set for lidt benzinmodeller til at kunne sige at det er standard, men det lyder ret originalt og blev benyttet på mange vogne i den årgang inden elektronisk tænding blen normen.

Hilsen Carsten
Index
70929: sv: sv: Spænding til tændspolen (19-10-2008 21:53:20) (svar på 70917)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.100)
Hej Carsten,

Tak for de kloge ord. Modstanden var ca. 1,7 ohm i løs vægt.

Lige nu har jeg monteret en spole fra min Fiat 500 som forsøg - men jeg vil ordre en Lucas 11070 og se om de holder. Den der sad der var en no-name.

Jeg vil forholde mig i ro og se om det fungerer.

mvh

Lars