tilbage

Land Rover Forum  

Index
7184: Motorolie på gløderør 300 TDI (23-01-2003 03:42:49)
Jakob Garde #4065, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.255.156)
Jeg skiftede forleden gløderør på min 300 TDI'er. Til min store forbavselse sad der motorolie på og op omkring nr. 2 & 3 gløderør ... altså den ende der går ind i topstykket (!). Kan det skyldes slidte stempelringe, utæt ventilstyr eller hvad?? - og hvordan griber man det an??
(umiddelbart bruger motoren ikke olie af videre betydning)
Index
7191: sv: Motorolie på gløderør 300 TDI (23-01-2003 13:44:44) (svar på 7184)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.136.81)
Hej Jakob, hvis du lige har skiftet toppakning, så prøv at tænke lidt over om du havde denne fejl, inden. Hvis ikke har du fået monteret toppen forkert,jeg har selv prøvet lidt tilsvarende med en toppakning fra midtjydsk. Da jeg skiftede den med en original duede det !! Det kan også være du har utætte stempler, prøv at sætte trykluft på når stemplet er i kompressionstop og bilen i gear og bremse. Du kan svejse en trykluft studs på en gammel dyse eller sætte trykluftslangen på kompressionstesteren, det er kun fantasien der sætter grænsen. Når der så er tryk på vil du kunne høre om luften feks. siver meget ud af olierøret.Kontroller forskellen mellem de forskellige cylindre. Hvis luften bobler i kølervæsken er det toppakningen eller flækket top. Luften kan også sive ud af manifolderne=ventilerne. Husk at få toppen trykprøvet når du laver toppakning på en diesel, der kan være revner du ikke så.
Mvh 5391 Mads