tilbage

Land Rover Forum  

Index
7160: Frost i bremser? (21-01-2003 13:03:28)
Lars Svane #5827, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
Jeg skal lige høre om der er nogen der ved om frost kan skade bremserne.

Efter en del snekørsel for et par uger siden var jeg blevet træt af skævbremsningen. Så i 15 graders frost gik jeg i gang med at justere bremserne. Hæve hjulet på donkraft, justere til det ikke kan drejes og to takker tilbage med skruen. Kolde arbejdsvilkår men det var behageligt at ligge i sneen og beskidt blev man jo ikke. Efter justeringen virkede den ene forbremse overhovedet ikke, jeg kæmpede en kamp, justerede frem og tilbage på forhjulene, intet hjalp.

I weekenden fik jeg endelig taget mig sammen til at skille skidtet ad. Det var en god ide for hele bremsetromlen var sølet ind i bremsevæske. Den nederste slavecylinder var så utæt at det bare løb ud af den. Det værste er at cylinderen kun er lidt over et halvt år gammel.

Kan det virkelig passe at en ny slavecylinder ikke kan holde til 15 graders frost?

Nu vil jeg skifte alle cylindre på alle hjul, har i nogle gode råd til at få bremserør fra cylindrene uden at ødelægge rørene? De er garanteret groet fast og det bliver noget værre bøvl. ØV

Tanken om at sende den på værksted og få hele bremsesystemet renoveret har strejfet mig, så er der nogen som ved hvad det ca. vil koste?

Mvh
Lars Svane, 109 STW 77' 5827. http://larssvane.homepage.dk/landrover/landrover.htm

Index
7161: sv: Frost i bremser? (21-01-2003 15:55:04) (svar på 7160)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Frost kan normalt ikke skade bremserne, men hvis der er tilstrækkeligt meget vand i bremsevæsken er du solgt.

At få bremserne lavet på værksted er dyrt, og absolut ikke pengene værd hvis ikke du får det gjort på et ordentligt landrover-værksted, som vi heldigvis har 2 af her i østjylland. Prøv at ringe til Kjeld fra Tohuse og hør om han har et bud på hvad det vil koste.
Det er dog ikke noget du selv skal være bange for at begynde på, det er ikke særligt svært -og din lokale mek'er kan altid lave nye bremserør til dig, bare tag de gamle rør med ned til ham. For at få rørene af er der 2 gode metoder:
1. WD40 og varme, efterfulgt af forsigtig brug af bremsenøgle.
2. Klip rørene over ved niplerne og sæt en top på fra et topnøglesæt.

HTH

/tony
Index
7170: sv: sv: Frost i bremser? (22-01-2003 08:01:22) (svar på 7161)
Lars Svane #5827, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
Tak for rådet.

Jeg tror jeg vil gå i gang med at skifte dem selv. Det er ikke rart når ens bedste legetøj bare står der til ingen nytte.

Det med at afmontere bremserørene og få lavet nye var et godt råd. Jeg havde forestillet mig noget med at få hele bilen transporteret til mekaniker hvis noget gik galt. Det ville være både dyrt og besværligt.

Mvh
Lars
Index
7171: sv: sv: sv: Frost i bremser? (22-01-2003 10:29:14) (svar på 7170)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Det var så lidt.

Når du skal udlufte har Harald Nyborg et automatisk udluftningssæt med standard propper du kan bruge. Det hedder Eezi-Bleed.

Mvh Tony
Index
7243: sv: sv: sv: Frost i bremser? (25-01-2003 17:02:34) (svar på 7170)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.94.7)
Jeg regner altid med, at en bremsehovedrep. koster ca 1.000 DKK pr hjul, når arbejdet bliver udført på et land-rover-kyndigt værksted som fx Tohuse eller Matthiessen Lendemark.
Den 6 mdr, gamle hjulcylinder burde Du kunne få refunderet hos leverandøren, da der er normalt 1 års garanti, hvis ikke endda 2 år iflg. de nye regler. Tag faktura med og snak med dem...