Jeg skal lige høre om der er nogen der ved om frost kan skade bremserne.
Efter en del snekørsel for et par uger siden var jeg blevet træt af skævbremsningen. Så i 15 graders frost gik jeg i gang med at justere bremserne. Hæve hjulet på donkraft, justere til det ikke kan drejes og to takker tilbage med skruen. Kolde arbejdsvilkår men det var behageligt at ligge i sneen og beskidt blev man jo ikke. Efter justeringen virkede den ene forbremse overhovedet ikke, jeg kæmpede en kamp, justerede frem og tilbage på forhjulene, intet hjalp.
I weekenden fik jeg endelig taget mig sammen til at skille skidtet ad. Det var en god ide for hele bremsetromlen var sølet ind i bremsevæske. Den nederste slavecylinder var så utæt at det bare løb ud af den. Det værste er at cylinderen kun er lidt over et halvt år gammel.
Kan det virkelig passe at en ny slavecylinder ikke kan holde til 15 graders frost?
Nu vil jeg skifte alle cylindre på alle hjul, har i nogle gode råd til at få bremserør fra cylindrene uden at ødelægge rørene? De er garanteret groet fast og det bliver noget værre bøvl. ØV
Tanken om at sende den på værksted og få hele bremsesystemet renoveret har strejfet mig, så er der nogen som ved hvad det ca. vil koste?
Mvh
Lars Svane, 109 STW 77' 5827.
http://larssvane.homepage.dk/landrover/landrover.htm