7605:
Min RR bruger vand og oser (05-02-2003 23:43:00)
Jacob S. Lund (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 213.237.72.113)
Jeg blev den lykkelig ejer af en meget velholdt RR 3,9 V8 fra 1989 med benzinindsprøjtning (kørt 190.000 km) i foråret 2002. Jeg har dog siden købet haft en del problemer med motoren, som jeg ikke har kunne løse. Derfor vil lidt eksperthjælp fra roverfolket være meget værdsat.
Min RR har gennemgående haft følgende fire problemer:
· Den bruger meget vand - 1-2 liter per 50 km (kølersystemet skulle være tjekket for utætheder og holder et betydeligt overtryk natten over)
· Den oser meget (hvidt røg) både når den starter fra kold men også når den er varm (dog mindre røg).
· Den har et højt benzinforbrug (senest 3,7 km/l i byen - har tidligere kørt 5,5 km/l, hvilket dog var i sommerperioden)
· Performance synes at have blevet dårligere (men bestemt ikke ringe)
Jeg skal ikke kunne sige om alle problemerne kommer fra samme fejl.
Den umiddelbare reaktion fra kyndige har været at toppakningerne har været gået. Jeg har derfor fået skiftet toppakningerne hele to gange (antagelse anden gang var, at de ikke var blevet lavet ordentligt første gang). I begge tilfælde blev topstykkerne testet for revner (vakuumtestet og trykprøvet) samt planslebet (første gang var af Midtjysk Cylinderservice).
Men de omkostelige udskiftninger har ikke hjulpet spor, og jeg er lidt betænkelig ved at skifte dem endnu engang uden at være 100% sikker på, at det rent faktisk hjælper denne gang.
Derfor er mine spørgsmål: Kan det virkelig være rigtigt at toppakningerne ikke er blevet lavet godt nok begge gange, og/eller at testen af topstykkerne har være misvisende begge gange - eller kan der være andet i vejen? (Tændrørene ser i øvrigt fine ud).
Er det muligt fx at tilsætte kølervandet en farve og derefter teste udstødningsrøgen for denne farve for at se om der er "forbindelse"?
Jeg ser meget frem til lidt indspark.
Mange roverhilsner,
Jacob