tilbage

Land Rover Forum  

Index
8446: Bremserne driller... (22-03-2003 19:53:22)
Karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
Jeg synes at have prøvet alt hvad folk går og siger jeg skal gøre når jeg skal udlufte bremserne på min serie III 88" diesel fra 1982. Men jeg kan ikke finde den evt. fejl jeg gør eller har gjort.
Så jeg håber der er en der ude som kan oplyse mig om hvad kuren er for min PiPPi !
Når jeg sætter klæmmer på slangerne for og bag er der bremse tryk med det samme. Når jeg kun har klæmme på bag på er der bremsetryk på med det samme. Men når jeg har en klæmme på bag på ryger pedalen i bund med en gang, to gange lidt hårdere, tre og fire gange gange er den hård men stadig lidt gummi agtig(?).hvis jeg holder pedalen nede virker det som om at den holder trykket. Umiddelbart lyder det som om der er luft i systemet, og det er der nok også, men hvad der er spøjst er at der bliver ved med at komme væske ud med luftbobler i, og her mener jeg bliver ved ca 15-20 min, selvom beholderen ikke er tom ??? Jeg har læst min serie III værksteds manual fra 79´ og de indslag der har været på tidligere på forum, men mener at have prøvet "næsten" alt. Det er ret forvirrende lige præsis med de her bremser for der er rigtigt mange forskellige meninger og måder...
Mine hjul/slave cylendere er nye i forakslen, jeg har renoveret min hovedcylender, bakkerne er nye ,sneglene er nye og jeg synes ikke at have opdaget nogen lækager nogen steder. Min "brake failer switch" lampe lyser dog hele tiden men ingen af de to kredse er blokeret, så jeg regner med at det er kontakt fejl ?(stikket er lidt ødelagt/slidt)
Tjaa øhh, kom med nogle bud, jeg vil så gerne ud og kører snart...

Med håbefulde hilsner og en strop !
Karsten Bøgvad 5867 & PiPPi 88" S III
Index
8450: sv: Bremserne driller... (22-03-2003 22:28:46) (svar på 8446)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.187.200)
Hej Carsten.

Jeg føler med dig. Da jeg skulle til syn for 2 år siden havde jeg samme problem, Jeg snakkede med kloge og tossede og prøvede alle mulige råd.Bla. prøvede jeg at hæve forenden op ( godt en meter ) natten over og derefter lufte ud, jeg prøvede det samme med bagenden. Jeg luftede bremser i 3 uger uden bedring. Til sidst fandt jeg på at pumpe tryk og sætte et stykke kosteskaft mellem pedal og sædekonsol, hver gang jeg stillede bilen fra mig. Efter en uges tid på denne måde var luften ude af systemet. Kosteskaftet er stadig i bilen, jeg bruger det når jeg anvender spillet.
Jeg er i øvrigt nu ved at klargøre til syn igen, denne gang sætter jeg 1,5 bar på bremsevædskebeholderen mens jeg lufter ud, jeg bruger trykluft med en indskudt reduktionsventil.

Med 88" er hilsen
Peter Hansen
Index
8458: sv: Bremserne driller... (23-03-2003 20:59:47) (svar på 8446)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.209)
Hej Karsten
Jeg havde samme problem på Grimlingen. En klog mand fortalte mig, at når man skal lufte bremser ud skal hjulcylinderen altså være helt totalt i bund. Tag bremstromlen af, løsn bakkerne og hold dem i bund med en skruetvinge eller en surringsstrop. Læg evt. et søm imellem bakkerne og hjulcylinderen for at sikre, at stemplerne inde i hjulcylinderen er helt i bund. Du starter med den side, der er længst væk fra t-stykket på bagakslen og derefter tager du den anden side.
Når du har sat en slange på udluftningsventilen så hav en hjælper til at pumpe tryk op, åbn ventilen og træd tre gange hurtigt efter hinanden. Luk derefter igen.
Jeg håber, at det hjælper.
Hilsen Steen
Index
8469: sv: Bremserne driller... (24-03-2003 18:43:13) (svar på 8446)
karsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
Tak for hjælp og sympati !
Jeg er nu en stor erfaring rigere på en S III 88" Diesel´s bremse system.
Jeg tog her til morgen min bil og kørte ned til en mekaniker som hjalp mig.
I mit glad vanvid omkring i forståelsen omkring bil-mekanik havde jeg forrestillet mig at en hovedcylender selv kunne få luften fra hvd.cylenderen ned igennem hjulcylenderen ved alm. udluftning...!
MEN NEJ !
Der sad tilsynelandende en stor luft boble i hvd.cylenderen som den IKKE kunne komme af med.
Så det er et Vigtigt sted at udlufte efter man har renoveret sin hvd.cylender !!
Nogle vil sikkert læse dette og tænke "selfølgelig" , og det tænkte jeg også selv da vi fandt problemet. Men det er åbenbart et symptom der er værd at notere sig, at hvis bremsesystemet virker tæt, men der bliver ved med at komme en smule luft ved alm. udluftning i hjulcylenderen, KAN DER være en boble i hovedcylenderen som den ikke kan komme helt af med !
Med mine 25 år en jeg nu et gråt hår rigere, som er ok da det matcher farven på min røde bil !! :-) Øhh hæ hæ

Karsten Bøgvad 5867