8757:
sv: TURBO GUARD - Enhver turboladers redning (12-04-2003 23:55:11) (svar på
8754)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (
ip-adr: 80.196.232.212)
Siden de første biler har rullet, har der været en industri, som leverer udstyr mere eller mindre nyttigt. Produkterne skal beskytte det ene eller det andet mod hin og dit; der mangler blot een opfindelser, som beskytter bilerne mod deres væreste fjende: bilisten !
Jeg har også set denne Turbo Guard omtalt, som skal holde olietrykke i turboen før start og efter standsning. Erfaringer har jeg ikke med denne installation, men siden de fleste turbos klarer mindst 250.000 km problemfrit, er det så som så, hvem der på nuværende tidspunkt kan have høstet viden om TG nytte.
Om jeg ville bruge penge på en TG: NEJ. Ved fornuftig start og stop af en turboladet motor ser jeg ingen grund til det: Start maskinen forsigtig op med få omdrejninger og lad den køre tomgang i ca. 1 minut, så der opbygges et olietryk i turboen. Ved standsning lad motoren falde til ro i ca. 2 minutter, før maskinen standses. På denne måde skåner du din turbomotor og får selv mulighed for, at slappe litd af i en ellers travl tid. Og undgå korte strækninger !!!!!