tilbage

Land Rover Forum  

Index
8754: TURBO GUARD - Enhver turboladers redning (12-04-2003 22:12:34)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.210)
TURBO GUARD - Hvem kender dette ekstraudstyr til turboladet dieselmotorer som er set i LRM FEB 2003 page 94 ?.
Hjemmesiden www.agriemach.com giver heller ikke præcise oplysninger om hvordan TURBO GUARD virker. Det oplyses blot at turboladerens lejer smøres både før start og efter stop af motor.

Hvem har praktiske erfaringer med installation og daglig brug ?
Index
8757: sv: TURBO GUARD - Enhver turboladers redning (12-04-2003 23:55:11) (svar på 8754)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.212)
Siden de første biler har rullet, har der været en industri, som leverer udstyr mere eller mindre nyttigt. Produkterne skal beskytte det ene eller det andet mod hin og dit; der mangler blot een opfindelser, som beskytter bilerne mod deres væreste fjende: bilisten !
Jeg har også set denne Turbo Guard omtalt, som skal holde olietrykke i turboen før start og efter standsning. Erfaringer har jeg ikke med denne installation, men siden de fleste turbos klarer mindst 250.000 km problemfrit, er det så som så, hvem der på nuværende tidspunkt kan have høstet viden om TG nytte.
Om jeg ville bruge penge på en TG: NEJ. Ved fornuftig start og stop af en turboladet motor ser jeg ingen grund til det: Start maskinen forsigtig op med få omdrejninger og lad den køre tomgang i ca. 1 minut, så der opbygges et olietryk i turboen. Ved standsning lad motoren falde til ro i ca. 2 minutter, før maskinen standses. På denne måde skåner du din turbomotor og får selv mulighed for, at slappe litd af i en ellers travl tid. Og undgå korte strækninger !!!!!
Index
8758: sv: TURBO GUARD - Enhver turboladers redning (13-04-2003 08:19:52) (svar på 8754)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.33.232)
davs i stuen
til at beskytte turboen efter køreturen , har jeg engang taget en loftlysforsinker (du kender dem der ikke slukker loftlyset lige med det samme efter man har lukket døren)og monteret den over et relæ ned til stopmagneten , således at man drejer nøglen og så går der ca 1 min før motoren standser.
en rimelig simpel løsning der koster ca 200,- kr. i stumper.
mvh brian j
Index
8760: sv: sv: TURBO GUARD - Enhver turboladers redning (13-04-2003 10:47:14) (svar på 8758)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.212)
Brian, hvis denne installation fortsat er monteret på Din Land Rover, så vil jeg mene, Du burde straks demontere den.Når tændingsnøglen er drejet, skal motoren standse i samme øjeblik. Andet ville kunne forårsage uheld, hvis en med Din bil ukyndig person benytter den. ( Don't let me paint the screen )Jeg har IKKE været inde i detailforskrifterne, men kan ud fra logisk tænkning ikke se, at installationen kan være lovlig ! Bortset fra det, ville bilproducenterne have indbygget særlige foranstaltninger til beskyttelse af turboladere, hvis der var alvorlige smøreproblemer. 300.000 km er ikke usædvanlig for en turbo og følges fabrikkens start- og stopprocedure, er der ingen problemer.