tilbage

Land Rover Forum  

Index
8585: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (02-04-2003 15:34:29)
Petter Bro (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.187.214)
Hejsa

Må jeg sætte sæder i min Freelander bagi, når jeg kører i udlandet.

er der nogen der har prøvet det før.

Petter
Index
8586: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (02-04-2003 15:56:35) (svar på 8585)
Morten Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 161.114.126.51)
Hej Petter,

Det kan du sagtens - De udenlandske myndigheder kan ikke pålægge dig at betale afgift til den danske stat for at bruge din varebil som personbil - Hvilket er hvad de danske myndigheder kan gøre...Imidlertid tror jeg godt du kan løbe ind i nogen problemer med din forsikring i tilfælde af en alvorlig skade - Hvordan man forklarer 4 tilskadekomne i en bil indregistreret til 2 personer ved jeg ikke, men jeg tror ikke det er nemt..Jeg beklager hvis jeg lyder pessimistisk
Index
8587: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (02-04-2003 16:04:18) (svar på 8586)
Neejjj men det er vist ok hvis man hver især forsikrer sig selvstændigt.

Jeg mener en alm ulykke forsikring er ok.

Da det ikke er ulovligt i det pågældende lan at sidde fire i en bil.
Index
8590: sv: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (02-04-2003 18:47:56) (svar på 8587)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.105)
Nej, Petter, Du må IKKE sætte sæder ind i varerummet ved kørsel i udlandet ! Der er en del, som gør det, men det er ikke lovligt heller ikke i udlandet. Tyske myndigheder kender alt til danske bile på gule nummerplader og de lugter med det samme lunten: Freelander findes nemlig som 'lastbil' i Tyskland. I Norge kendes begrebet varebil ligeledes og hollænderne foretager lige så underlige krumspring for at få billigere afgifter. Din forsikring vil altid dække tilskadekomne personer, selvom de transporteres i varerummet. Det kunne jo være, Du skulle have brugt dem til aflæsning af det gods, Du havde i varerummet. Hvis Du alligevel trods gode råd vil ombygge bilen til personbil for en periode, aå skal der være sikkerhedsseler for alle !
Index
8600: sv: sv: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (03-04-2003 08:29:52) (svar på 8590)
Det vil sige at de tyske myndigheder kan pålægge mig at skulle betale den danske reg afgift fordi jeg kører med en dansk inreg. varebil med sæder i Tyskland.
Eller giver de mig bare en bøde.

Så længe bilen ikke er på tyske plader overtræder jeg jo ikke nogen regler i tyskland.

De tyske og de danske regler er jo forskellige. Vi kan jo ikke stoppe en tysk bil i danmark og give ham en bøde for noget som er ulovligt i følge den tyske lovgivning. Det kan godt være at vi har en tilsvarende lov herhjemme men den hører han jo ikke under.

Men jeg er ærligt talt lidt forvirret på dette punkt.

Index
8613: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (03-04-2003 17:26:43) (svar på 8600)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.250)
Det hele er slet ikke så vanskeligt og Du skal ikke blive forvirret. Tyskerne har noget, som hedder 'Betriebsgenehmigung', som er en driftstilladelse givet på grundlag af de indretningsmæssige forhold, som er oplyst til myndighederne. Og kan de se, at der er sket en indretningsmæssig ændring, tager de simpelthen nummerpladerne af bilen eller tager den i forvaring.. De vil ikke opkræve den danske afgift, men Du skal sørge for trnasporten af køretøjet ud af landet og det må ikke være selvkørende. Der kan følge en indberetning til de danske myndigheder i kølvandet. Alt dette er, hvad de tyske myndigheder kan gøre, hvis det opdages, Du har gjort noget ulovligt. Men Du har jo spurgt om, hvad konsekvenserne kan blive, hvis Du udfører Dine planlagte ulovoligheder ! Jeg er iøvrigt fuldstændig ligeglad med, om Du sætter sæder bagi i Din Freelander i udlandet.
Index
8631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (04-04-2003 10:23:20) (svar på 8613)
Det er jo altsammen meget godt. Men jeg kan stadig ikke se hvordan de tyske myndigheder skal kunne dømme min bil efter deres regelsæt. jeg kunne forstå hvis bilen var på tyske plader at de havde noget at sige. Men det er nu en dansk bil, indregistreret efter DANSKE toldregler, ikke tyske.

En anden historie er at de danske regler faktisk er i strid mod den almene EU lovgivning med henblik på firmabiler. I princippet skulle vi også have lov til at sætte sæder bagi vores firma reg. gule plade biler, sålænge alt kørsel er firmarelateret.Der verserer vist nok en sag i sønderjylland p.t.

Men for at vende tilbage til sæderne i tyskland. Hvis en tysk bil kører ind i Danmark med bagsæder i og bilen er inreg. under det svære tyske ord jeg ikke lige kan huske, er det så muligt for de danske toldere at sende bilen ud af landet ? . Den overtræder jo ikke de danske færdsels eller toldregler.

Det kan godt være at du er ligeglad, men jeg synes måske det kunne være på plads at få opklaret dette her, da jeg er sikker på at der er andre der godt kunne tænke sig at bruge deres van i udlandet med sæder.

Index
8654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (04-04-2003 23:50:31) (svar på 8631)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.212)
Du kan sagtens få en firmabil på guleplader med sæder bagi - den kaldes så mandskabsvogn. I den forbindelse stilles der så nogle krav til ladlængden i forhold til den øvrige bil.

Dit spørgsmål går ud på, hvad der sker, hvis Du ulovligt monterer sæder i varerummet på Din gul-plade-bil og mine svar optegner de mulige følger. Jeg kan af god grund ikke garantere Dig, at de tyske myndigheder venter på, at Du kommer med Din ulovliggjort bil til Tyskland. Chancen for at blive opdaget er lige 0,05 % eller mindre.

Som lovlydige borgere SKAL vi følge de regler, som er gældende i Danmark; også registreringsbetingelserne.

Jeg eller andre her i Forum kan ikke tilskynde Dig, at Du foretager Dig noget ulovligt ! Reelt er det regler og bestemmelser i registreringslandet, som gælder for at holde køretøjet i drift !

I hvilket omfang de danske regler strider mod EU-lovgivningen, skal jeg ikke kunne sige, men bemærkelsesværdig er dog, at flere lande har lignende restriktive bestemmelser som Danmark og den slags hører hjem under de nationale lovområder.
Index
8770: sv: Sæder bag i Freelander Van i udlandet (13-04-2003 20:15:49) (svar på 8585)
Kristian Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.245.23)
Jeg kan se på dine spørgsmål og gentagne spørgsmål - at du er ligeglad med svarene du vil alligevel gøre som planlagt - men gør så lige os andre den tjeneste at lede være med at reklamere for meget med Dansk Landroverklub. Det er i Danmark FORBUDT at fastgøre Sæder bag i en gulplade bil. Du må gerne sove bagi men ikke fastmontere en seng. Sådan er loven i Danmark og tro mig du møder nok en krakilsk betjent som kender de Danske regler. Kommer du længere østpå er det ikke sikkert at bøden går til statskassen - men du kommer ikke videre før du har betalt. PS. Husk den originale Registrerings attest - der står jo om bilen er til person- eller varetransport.