Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 09:06:12)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Tak for svaret, nu tør jeg så godt melde tilbage...

Der går nemt politisk korrekthed og religion i diskurioner om dæk. Men fakta er der længere imellem, og nogle af udtalelserne er direkte underlige, jeg kunne komme med et: "99,7% af nedslidningen af de danske veje skyldes brug af luftgummihjul" ... (?)
Så gør mig en tjeneste og udlad politikken fra denne tråd.

Jeg har undersøgt brugen af pigge, dels i u-underbyggede udtalelser på nettet og dels i rapporter udgivet fra troværdige kilder, f.eks. trafikministeriet, FDM, ADAC og dækproducenter. Min undersøgelse har haft til formål at finde det dæk med det optimale greb på vinterveje, ikke andet.
Resultatet af mine egne private undersøgelser er at der ikke findes eet superdæk der er alle andre overlegne, men at man må vælge ud fra hvad man ønsker at bruge dækket til. Det er der nok heller ikke nogen overraskelse i for nogen.

Mine erfaringer med piggede dæk bygger på kørsel med to forskellige sæt jeg har haft på min elskede afdøde Polo. Det første var et sæt rally-dæk med de ondeste 1 cm lange pigge og et ret groft mønster, jeg er temmelig sikker på at de ikke var lovlige til landevejskørsel. Det andet sæt var som nævnt et sæt Hankock winter med pigge. Begge gav superbe resultater over sommer og helårsdæk.
En Polo er mere end almindelig følsom overfor støjende dæk, da der ikke er megen lyddæmpning i karossen og derfor tør jeg godt melde ud at man ikke burde køre LR hvis piggenes støj genere en. Jeg vil beskrive støjen fra mine Hankock dæk som den samme man vil opleve på en regnvåd vej med sommerdæk. Altså en svag men tydelig susen fra undervognen, uden på nogen måde at være påtrængende.

Jeg er klar fortaler for piggede dæk. Det bygger jeg på egne oplevelser og div. rapporter. For at opsummere fordele og ulemper ved pigge iflg. Jens :-)

På tørre is og sne-glatte veje er lamel vinterdæk u/pigge bedst.

På våde is og sne-glatte veje er piggede dæk bedst (også sommerdæk - så godt virker pigge)

På sne-dækkede veje med underlag af is er piggede dæk bedst, sneen opfører sig som vædske under dækkene.

På tør frossen vej er lamel vinterdæk bedst.(kortest bremselængde)

På våd ikke frossen vej er lameldæk bedst.(kortest bremselængde)

Det jeg gerne vil have opklaret er hvad der virker bedst på den gennemsnitlige danske bivej om vinteren. Altså en vej med 10 - 30 cm sne og lejlighedsvise driver på tværs af vejen i op til 75 cm højde...
Her kunne jeg godt bruge nogen vidneudsagn fra folk der har kørt med forskellige ikke-piggede dæk, med den bagtanke at hvis jeg tager det bedste dæk til kørsel i løs sne og sætter pigge i, så vil jeg få et dæk der giver et godt kompromis på både sne og is.

Mvh
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "difflock"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.