sv: sv: Nu er røgen væk!!! (09-02-2011 18:00:28)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
Hej Anders
Jeg fjernede køleren. Og jeg kan ikke forstille mig at det kan lade sig gøre med den på.
Når du nu skal til at montere dit måle ur, så er det meget vigtigt at det bliver ultra stabilt. Jeg satte magnet foden ned på udstødnings manifolden så den støttede mod indsugningen og så fik den en skrugetvinge så den blev spændt fast. Så var det muligt at få en måling der ikke var afhængig af om der var nogle der lænede sig op af bilen eller ej.
I bogen står der at man skal flugte med en lineal og så tegne strejer på hjulet på den måde. Jeg gjorde det at jeg skrugede en lang bolt i blokken og bolten i knasten (uden skiver) så kunne jeg læge min lineal op af dem og på den måde se meget presist om det passede.
Nu ved jeg ikke om du har planer om at skifte kæde hjulene, men hvis du har så er det vigtigt at det har min 5 - 6 stråler. hvis ikke du kan finde det, så skal du finde en maskinarbejder der kan lave dem. Jeg mener det er 1/4" noter der er i. Og så skal han kunne sætte dem med 61,429 grader (det er nemlig sådan de sidder originalt) Så kan du nemlig justere det så det kan komme til at passe.
Når du skal finde T.D.C mærket, så kan du (hvis du har værktøj til det) "nøjes" med at afmontere en af ventilfjedrene på cylinder et. Så skal du bare huske at binde en snor i den så den ikke risikere at forsvinde ned i cylinderen. Så kan du nemlig montere dit ur oven på den. Alternativet er at afmontere topstykket og sætte det på igen.
Med hensyn til justering af diesel pumpen, (jeg går ud fra det er en diesel du har) så har Verner skrevet et glimrende svar om hvordan man gør det uden brug af dyrt special værktøj. Men du kommer nok til at skulle bruge et lille spejl, med mindre dit hovede er meget lille.
Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke. Og hvis man gør arbejdet ordenligt, så bliver man belønnet med en motor der udvikler overraskende lidt røg.
/REO