sv: sv: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 23:20:43)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy
Hmmmm - hej Stig! - Umiddelbart synes det mig at du har ønsker henad "Kinderæg"
- Du vil have en billig bil (hvilket betyder at der vil være en del ting på den som skal ordnes efter købet)
- Det skal være en veteran (hvilket påbyder visse krav opfyldt - bla. originalitet og anvendelsesformål)
- samtidig med at du ønsker at det skal være en hårdtarbejdende arbejdshest, terrainlegetøj samt greenlaningskøretøj - de første to formål (arbejdshest, terrainlegetøj)giver før eller siden større reparationer på enten stel eller karosse, hvilket så igen kan give (jeg siger ikke at det gør det) problemer med opretholdelsen af veteranforeskriften hvad angår originalitet.
Umiddelbar ville jeg foreslå dig at revurdere behovene igen - og så vælge det af ønskerne som du brænder mest for idet det efter min mening vil være svært at opfylde dem allesammen og få et holdeligt resultat.
Hvis du ønsker en arbejdshest og terrainlegetøj som samtidig økonomisk skal være overkommelig - så ville jeg vælge en yngre SIIIer 88" diesel på gule plader. Delene til en sådan er rimelige i pris og så godt som alt kan skaffes (hvilket jeg tror er sværere til en US-V8 - som tilmed er tørstig).
Er det til familieture, hvor komfort er vigtigere end terrainegenskaberne samtidig med at du ønsker piftet af "Saharaexpeditionsånd" som LAND ROVER jo er inbegrebet af - så ville jeg vælge en 110er eller Defender på hvide plader - men de er så forholdsvis (læs: en del)dyrere i anskaffelse hvis den skal være noget værd.
Er det originalitet og ønsket om at bevare/restaurere et klenodie du går efter - så find dig en bevaringsværdig SIer,SIIer eller noget i den aldersgruppe - og kræs om detaljerne og det historiske element der byder sig ved en sådan.
Uanset hvad du måtte vælge - så kommer der sidenhen regninger på en del løbende reparationer, som man skal være forberedt på - for sådan er det bare med gamle biler - og LAND ROVER er ingen undtagelse.
Naturligvis håber jeg at dit valg bliver en Englænder og ikke en Yankee og at vi derved kan hilse på dig i plutten i klubøjemed.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
PS: fik du åbnet pdf-filen?