sv: sv: Marchhastighed. (04-04-2004 17:04:52)
Henrik
Er alt den snak om skivebremser på en serie-bil ikke bare et spørgsmål om at de fleste kører rundt med slidte/dårligt justerede tromlebremser?
Mine erfaringer er at et velholdt & veljusteret originalt bremsesystem (med servo), sagtens kan trække sorte streger på astfalten. Skivebremser kræver ganske vist mindre vedligeholdelse, men koster til gengæld mange penge + en tur omkring told & skat.
Der er vel ingen grund til at gøre tingene dyrere/sværere end højest nødvendigt. Kan tromlebremserne blokere hjulene, så er der vel ingen forbedring ved at installere skivebremser (medmindre du planlægger daglig bjergkørsel eller kører med meget tunge læs)?
Skal bremserne absolut opgraderes, så kan man evt. nøjes med at 'opgradere' til bremserne fra 2.6 liter 6 cyl motoren (bredere bakker).
Skivebremser vil da være en lækker detalje, men jeg mener ikke at de er pengene eller besværet værd når de sammenlignes med alternativerne.
Mvh. Henrik
PS: Min 'Willys' CJ-7 jeep havde skivebremser på frontakslen. Den bremsede på ingen måde bedre end min 88" (med nye cylindre, bakker + tromler).