sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 18:36:33)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Gaeringen har ikke noget med motoren at gøre, den lever sit eget liv.
En 2,5 D na har typisk en LT77 gerkasse og en LT230 transferboks, sidstnævnte med en gearing på 1:1,67.
Den passer ganske udmærket til den lille maskine, men er for lav til den noget stærkere 200 tdi, der får for høje omdrejninger med denne gearing.
Derfor kan man med fordel sætte en højere gearing i ved enten at finde en LT230 med 1:1,4 eller 1:1,22.
Lavgearsområdet bibeholdes med 1:3,32.
Min OneTen har lige været gennem øvelsen og fik udskiftet den oprindelige LT230 med een fra en Discovery 1. Udvekslingen er den høje. Man finder gearingen stemplet på gearkassehuset.
Ved 100 km/h marchhastighed på motorvej i modvind på ca. 2.500 km ligger forbruget på 10 km/l.
Strækningen var Padborg-Diepholz-Luxembourg-Orange-Barcelona-Callosa d'En Sarria.
Det er ok. Konstantfartholder blev flittig brugt.
Støjniveauet er stærkt reduceret, jeg kan endda høre klassisk musik - Carmen - !
Ulempen er, at OneTen nu uden besvær kan køre over 120 km/h, hvilket jeg synes er for meget for så en gammel konstruktion. Gearingen 1:1,4 er nok mere fornuftig at vælge.
4. gear passer fint til 80 km/h.
Mere om emnet i næste nummer af Oasen.
D. 4. Januar kører jeg mod Danmark igen, dog via Zaragoza, Bordeaux, Deauville, Groningen, Diepholz-Hamburg.
Pudsigt tilfælde:
Spamsikring: Indtast det sidste bogstav i ordet ”lavgear”