Høreskade? (10-05-2004 19:08:43)
Kim Rünitz #6378, reg. nsj
Hej LR-venner
Nu har jeg snart kørt min dejlige LR 90" 300 tdi (årg.95)i et år, og nej den har ikke voldt mig nogle kvaler. Dejligt vogntøj.
Mit spørgsmål er nu....kører i andre med høreværn. Jeg gør det altid ved landevej og motorvej. Jeg benytter den lille diskrete bøjle som alle håndværkere kender.
Og nu kan man næsten høre latterbrølet fra alle de gæve LR-gutter...."høreværn det er noget for piger"
Der er folk som før har moret sig med kommentarer som "Så skru op for radioen!!"
Men det korte af det lange er, man behøver ikke at være ørelæge for at kunne regne ud at en støjbelastning af den kaliber er skadelig. Når jeg kører over 80-90 km/t skal man hæve stemmen og det efter min børnelærdom lig ca et støjniveau på 90dB. Efter længere ture summer det for ørene som efter en nat under discokuglen.Så høreværn må være påkrævet eller så er der garanti for en høreskade ved pensionsalderen eller før!
Hvad gør i andre?? Er der nogle tricks med lyddæmpning? Jeg har sådan en måtte under min kølerhjelm. Jeg ved ikke om det er standard?
Lad høre fra jer om dette prekære emne!
Med venlig LR Hilsen
KIM
ps. jeg kører BFG Trackedge, men tror ikke de er skurkene