sv: Freelander 4 hjuls træk der undrer mig! (08-06-2004 00:16:09)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Du kan muligvis selv hjælpe dig ud af en sådan situation ved at "pumpe" bremsen blødt mens du forsigtigt forsøger at køre igennem forhindringen. Det har jeg i hvert fald haft god held med i min tidligere firhjulstrækker (af orientalsk oprindelse.. )
Når et forhjul og et baghjul spinner sender differentialerne nemlig al kraft til de hjul som lettest drejer rundt. Derfor kan du - med lidt held og øvelse - "narre" differentialerne til en ens distribuering af kraften ved en sådan impulsvis bremsen.
Jeg har fået fortalt at nogle af de nyere LandRover kører med et computerstyret system, som netop benytter bilens bremser aktivt på denne måde for at sikre en ens kraftoverførsel til hjulene - i den computerstyrede udgave er det vel dog kun de spinnende hjul som nedbremses?
Når du skal starte i meget blødt sand, så start meget forsigtigt med at bakke ca. en meter. Derefter har nogenlunde jævn overflade at starte en fremadgående bevægelse på. Når du stopper så kobl ud og lad bilen løbe farten af sig - så udgår du at der ved bremsning bygges en lille vold af sand op foran hjulene.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad