sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (30-08-2004 22:03:39)
Nils Byager #4814, reg. øsj
Inden du kaster dig ud i eksperimentet skulle du prøve at kigge lidt på nogle udenlandske sider. Jeg forsøgte mig med søgemaskinen alltheweb.com (advanced) og søgte tyske sider – søgeord pflanzenöl-umrüstsatz. Det gav ca. 40 links.
En søgning på engelske sider efter ordene vegetable oil, diesel, conversion gav ca. 23000 links.
De sider jeg har set fortæller, at motorer med Bosch pumper samt nogle japanske pumper er egnede. Derimod er Lucas/CAV pumper kun delvis egnede – og kun i forbindelse med 2-tanksystemer.
2-tanksystemet fungerer som fueloliedrift på skibe: Man starter på diesel og skifter til planteolie når motoren er driftsvarm (kan evt. laves automatisk med en termostat). Ca. 5 minutter før man når destinationen skiftes til diesel for at skylle systemet igennem. Det gør systemet mindre egnet til korte ture, men er naturligvis til at leve med når man kører lange strækninger ad gangen.
På én af siderne var der lidt erfaringer fra konvertering af en 2,25 LR-motor. Det var ikke uden problemer.
God læselyst!
mLRh
Nils