sv: Hvilken pladetykkelse er brugt på en serie l (80 tommer) (27-01-2005 20:45:46)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hejsa!
Jeg har godt nok ikke præcise data på en 80"; men har for nylig købt en del pladejern til forskellige andre projekter. Og der er altså stor forskel på både kvalitet, pris og hvor nemt pladen er at svejse i.
Jeg fik pladerne fra den lokale maskinforretning, handelsnavnet var noget i retning af koldtreduceret plade - noget med at pladen er blevet valset i kold tilstand, hvilket gør den mere svejseegnet! Det var i hvert fald den forklaring jeg fik! En af forummets smede kan sikkert kaste lys over hvorfor en kold valsning skulle give mere svejseegnet plade end en varm valsning??
Jeg mener at det fåes i tykkelse op til 3mm. Det skulle da vel være rigeligt til en gammel 80". Når man læser de engelske LR-forums "nøjes" de mange gange med 2mm stål til ramme-reparationer.
Hvis jeg husker rigtigt lå prisen på den type plade på omkring 14 kr pr kilo. Pladestørrelsen var meget praktisk 1x2m. Det fåes dog sikkert også i større mål; men det skulle da være rigeligt til at lappe en ramme!
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad