tænding V8 .. (23-04-2005 19:04:21)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Hej alle. Nu har jeg igen stillet tændingen på min RR 3.5 V8 1984 - og ligesom sidst 'i praksis' ved at køre et par hundrede km og stoppe & justere en hel masse gange til den rykker for vildt og ikke banker. Og - ligesom sidst - finder jeg, at der hvor tændingen står bedst viser tændingsmærkerne ca. 12-14 grader BTDC - altså godt og vel det dobbelte af hvad den skal være iflg. Bogen. Jeg har jo først sikret mig at tomgangen ligger omkring 800 rpm. Vakuumslangen har jeg også haft pillet af (ikke under testkørselen selvfølgelig, men før jeg trækker pistolen). Suget i slangen har jeg også, så drejer bundpladen i fordeleren. Smurt fordeleraksel. Alt. Dwell angle har jeg stillet omkring de 27-28 grader så den skulle også være god. Rotor, dæksel, kontaktsæt, kondensator er alle splinternye. Tændspolen har de rigtige modstande - har jeg osse målt.
Problemet er jo at hvis jeg stiller tændingen på mærket 6 grader BTDC, så dør den når jeg giver gas. Banker gør den også. Altså, det føles somom tændingen står rigtigt nu - det er bare de mærker der generer mig. Der har været forskellige mennesker ind over bil & motor i fortiden, kan det overhovedet tænkes at mærkerne sidder forkert.. de kan da ikke flytte sig, vel?? Kan 'man' have haft det skilt ad & så samlet det så mærkerne ikke passer mere? Kan det være slitage i strømfordeleren (suk)? Skal jeg ud & finde ud af hvornår stempel nr. 1 står i toppen .. eller skal jeg bare glemme det, male mit eget tændingsmærke & være glad?