sv: sv: Større dæk og bedre affjedring. (25-04-2005 22:15:04)
Morten Dam #6034, reg. nvs
Dav Peter
Før du begynder at montere overdimensionerede tromler på en 90'er, er det måske værd at overveje, om du vil skifte defekte komponenter i tid og utide og er parat til at kompensere for den øgede belastning på bilens drivline med kraftige investeringer i forstærkede stikkkaksler, kardaner etc.
Dertil kommer formindsket kørselskomfort og forøget brændstofforbrug ved at køre med store, sværkalibrede hjul.
Jeg har selv en 90'er og kører til hverdag med Alll Terrain-dæk i størrelse 235/85 R16 og sætter de grovere Mud Terrain i samme størrelse på, når der skal leges i plutten.
Men for nu at svare på dit spørgsmål, så er der vist ikke noget til hinder for, at sætte både 33 og 34 tommer store ruller på 90'eren. Det vil bidrage til en forøget frihøjde - og til et forhøhjet tyngdepunkt og dermed reduceret balance (krængningsstabilitet).
Jeg har sat 2" Scorpion fjedre og støddæmpere på min 90'er og skiftet alle bøsninger i hjulophæng etc. til de orange ”polybush-bøsninger“ fra Scorpion plus styretøjsdæmper og 30° kardaner med forstærkede knokkelled. Det fungerer vældig fint. Bilen kører bedre end nogensinde.
Scorpion har også et fjedersæt til at øge frihøjden med 3", men det afstod jeg fra. Så hellere lidt større hjul for også at forøge akslernes frihøjde, som jo ikke ændres fordi resten af bilen hæves med et par tommer.
Med hilsen fra
Morten