sv: mere om min søster landrover (05-06-2005 09:11:07)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy
God dag allesammen.
Som ejer af en Freelander af samme årgang og med samme motor har jeg faktisk oplevet det samme problem.
Det skete i Februar, og jeg troede straks at nu skulle jeg til at smide 1000 lapper ud af vinduet til en ny kobling mm. Et besøg hos Team Bertelsen løste imidlertid problemet uden andet end en dåse WV40. Det er nemlig koblingsarmen, der samler skidt og rust indtil den ikke kan bevæge sig frit længere.
Den korrekte fremgangsmåde til at løse problemet er at afmontere skjoldet under motoren, rense koblingsarmen nedefra og smøre godt. Det kræver imodlertid en lift (med min mave) samt en masse besvær.
En lettere måde at løse det på (og som jeg fik løst mit problem på) er at: Købe en økonomidåse WD40, få en kammerat til at massere koblingspedalen og så ellers sprøjte lystigt ned i motorrummet med retning imod koblingsarmen (du finder den let ved at kammeraten masserer løs på koblingen medens du kigger ned i motorrummet)
P.S. Husk at have motoren slukket imedens :)
Følgeskaden på transferboxen kan evt. have opstået ved at genstarte bilen i gear og med sluppet kobling.
mvh.