Udstødning - dimensionering (17-06-2005 23:28:42)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj
Jeg har lige været til syn med min 88" fra -77. Den blev inviteret til omsyn med 38% skævbremsning på baghjul, en løs bolt på et sikkerhedsselebeslag, en spade monteret på forskærmen, det er ok, det var mine egene fejl. Hvad jeg er noget ked af er at den blev røggastestet og den viste for høje værdier. Jeg mener ikke en dieselbil indregistreret før 1980 skal testes, det er da også første gang i 8 år det er sket.
Motoren er en 2,5 n/a, nyrenoveret og i god stand med lavt olieforbrug. Jeg har ikke været til omsyn endnu, men har skiftet dyser uden synlig effekt. Jeg ved godt jeg kan dreje pumpen og - eller give tanken en dunk petroleum inden testen, men jeg har fået en mistanke til min udstødning. Jeg har aldrig syntes at den højt besungne 2,5 laver mere end den gamle 2,25, skulle det være fordi udstødningen er for snæver så der er for stort modtryk og motoren dermed har besvær med "afføringen"? . Jeg har været inde på KN filters hjemmeside og der så jeg en tabel der anbefalede 2" udstødning til en 2,5 n/a. Er der nogle kloge hoveder der har nogle kommentarer?