110" Bus - problem med syn/indregistrering (28-06-2005 13:04:46)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy
Det skorter heldigvis ikke på rigtig mange konstruktive bidrag til udfordringen med at få synet og godkendt min i Tyskland for nyligt indkøbte LR 110" 3,5 V8 fra 1996 - alt iøvrigt jfr. mit indlæg af 08.06.2005.
Foruden Applaus Bilsyn har jeg også været i dialog med Færdselsstyrelsen (iøvrigt en positiv oplevelse - de er faktisk ualmindeligt service-mindede), og hér fået klarlagt, at det væsentligste krav til at få min bil godkendt er montering af en reguleret 3-vejs katalysator (evt. med lambdasonde) incl. opfyldelse af Euro 1 normen.
Og her er det så, jeg endnu en gang løber panden mod muren med min manglende tekniske indsigt, for kan dét overhovedet lade sig gøre på en gammel bil med karburatormotor? Nogle siger, det kan, og andre siger, det kun kan lade sig gøre med en ureguleret katalysator, som imidlertid ikke opfylder Euro 1 normen...
I Tyskland skulle der angiveligt være en hel "industri" med montering af 3-vejs katalysatorer på gamle biler, fordi reglerne, som jeg har forstået det, er sådan, at dette medfører lavere vægtafgift. Men ingen af disse firmaer har umiddelbart min motor over de biler, de kan tilbyde en løsning til.
Så endnu en gang - er der nogle, der kan hjælpe mig med mere viden, så øs meget gerne af den ... :-)